Tegel voegsel dat reageert met stof uit de lucht

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 442

Tegel voegsel dat reageert met stof uit de lucht

In mijn huis heb ik tegels liggen met voegsel. Dit voegsel reageert blijkbaar met een stof uit de lucht (ikzelf vermoed water) en vormt een een draderig witte vaste stof. het is makkelijk te verwijderen maar komt telkens terug. Heeft iemand enig idee wat dit is en hoe te bewerken valt, zodat de reaktie niet meer optreed?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Tegel voegsel dat reageert met stof uit de lucht

Een mogelijke oorzaak is dat de voegspecie of de specie waar de tegels in zijn gelegd met zout water is aangemaakt.

Ik heb zoiets in mijn vorige woning meegemaakt, daar kwam een witte poederige uitslag uit de muren. Was makkelijk weg te vegen, maar kwam steeds terug.

Je kunt het zout (gedeeltelijk) weg krijgen door de vloer met overvloedig water te boenen. Helemaal verdwijnen zal het niet, maar de intervallen tussen schoonmaakbeurten zullen wellicht groter worden.

Berichten: 442

Re: Tegel voegsel dat reageert met stof uit de lucht

Het huis staat in Portugal en het voegsel is mogelijk aangemaakt met bronwater. Er is een put van 100 meter diepte waar vele mineralen in zitten (Ca o.a.) en mogelijk reageren die mineralen met water uit de lucht. Wellicht ook met zuurstof? Het huis staat ongeveer een half uur rijden van de kust dus zout water lijkt me geen optie. Bedankt in ieder geval voor de reaktie.

Reageer