chroom met waarde 6

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

chroom met waarde 6

:wink: Ik werk al jaren met chroom ( waarde 6 )

Dit is zeer gevaarlijk voor de gezondheid en voor het milieu.

Kan iemand mij over die chroom meer vertellen en eventueel een nederlandstalige site waar ik info kan vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: chroom met waarde 6

Chroomverbindingen zijn er in twee vormen: Chroom(III) (chroom 3) verbindingen en Chroom(VI) (chroom 6) verbindingen.

De Chroom(III) verbindingen zijn relatief onschuldig, de stof Cr2O3 (Chroomoxide) is bijvoorbeeld toegestaan als groene kleurstof in cosmetica.

Chroom(VI) verbindingen zijn zonder uitzondering zeer gevaarlijk:

- giftig, zelfs nog behoorlijk giftig door de huid heen, maar vooral bij het inademen van stof

- een stapelgif: het wordt opgeslagen in je lichaamsvet

- kankerverwekkend (klasse 2)

- mutageen (klasse 2) dat wil zeggen dat de stof genetische informatie in je cellen kan aantasten

- irriterend voor de huid, kan tot contactallergiën leiden

- uiterst schadelijk voor het milieu

Door de aard van de stof is het verboden deze aan particuliere gebruikers te verhandelen. Gebruik in beroep of bedrijf is aan strenge (arbo)regels gebonden.

De meest gebruikte Chroom(VI) verbinding is kaliumdichromaat (ook wel kaliumbichromaat of dubbel chroomzure kali genoemd). Deze werd tot voor kort veel toegevoegd aan mortel en metselspecie. Verder wordt deze stof gebruikt als beitsmiddel en looimiddel. Ook in de laboratoria is het een veel gebruikte stof.

Een zuur detail: veel mensen die hun eigen wol op natuurlijke manier verven gebruiken kaliumbichromaat als beitsmiddel.