Radiologen missen gorilla op CT-scan

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Radiologen missen gorilla op CT-scan

Radiologen missen gorilla op CT-scan


Een gorilla ter grootte van een luciferdoosje op een CT-scan valt maar liefst 83 procent van de radiologen niet op. Dat blijkt uit onderzoek dat binnenkort gepubliceerd wordt in Psychological Science. Bij dit onderzoek werd een foto van een man in een gorillapak gefotoshopt in een serie coupes van CT-scans van vijf longpatiënten. De onderzoekers vroegen een groep van 24 gerenommeerde radiologen de honderden slides te beoordelen op voor kanker verdachte afwijkingen.


Afbeelding


Bron: Medisch Contact

Lees verder: http://medischcontact.artsennet.nl/nieuws-26/nieuwsbericht/128121/radiologen-missen-gorilla-op-ctscan.htm

Berichten: 12.262

Re: Radiologen missen gorilla op CT-scan

Blijft de vraag hoeveel van de daadwerkelijke problemen ze wel hebben gespot natuurlijk. Het inhaleren van kleine gorilla's lijkt me niet een veelvoorkomend probleem.


Maar wellicht interessanter: hoe dik zijn die coupes? Wat is de equivalente dikte van iets dat maar 5 frames in beeld is? Spreek je daarbij over minder dan een milimeter, of over een centimeter?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Radiologen missen gorilla op CT-scan

Vergelijkbaar:
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Radiologen missen gorilla op CT-scan

Benm schreef: vr 15 feb 2013, 01:33
Blijft de vraag hoeveel van de daadwerkelijke problemen ze wel hebben gespot natuurlijk. Het inhaleren van kleine gorilla's lijkt me niet een veelvoorkomend probleem.


Ja, of misschien zagen ze de gorilla wel maar dachten ze: 'zal wel een artefact zijn'. Geen enkele radioloog denkt natuurlijk dat er daadwerkelijk een kleine gorilla in een long zit, zucht....
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Radiologen missen gorilla op CT-scan

Mwoah, als ze hem gezien hadden denk ik dat ze wel even terug hadden gekeken wat het nou precies is - 4 van de 24 hebben dat blijkbaar gedaan.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Radiologen missen gorilla op CT-scan

Benm schreef: za 16 feb 2013, 13:24
Mwoah, als ze hem gezien hadden denk ik dat ze wel even terug hadden gekeken wat het nou precies is


Dat hebben ze gedaan, het artikel zegt dat ze gemiddeld maar liefst 4 keer hun ogen hadden gericht op de gorilla.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Radiologen missen gorilla op CT-scan

Ze hebben er wel naar gekeken, maar blijkbaar dus niet opgemerkt dat het iets raars was... wellicht onbewust wel opgemerkt, maar omdat het geen heel helder stukje beeld was gewoon geen aadacht aan besteed.
Victory through technology

Reageer