Springen naar inhoud

bepaling concentratie Fe2+ en Fe3+ in één opl

• Log in om te kunnen reageren

annekatrijn

annekatrijn

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2013 - 09:43

Hallo

Voor mijn eindwerk moet ik de concentratie van Fe2+ en Fe3+ kunnen bepalen in eenzelfde oplossing. Ik dacht via natchemische weg te gaan en de concentratie van Fe2+ te bepalen door middel van een conductimetrische redoxtitratie met Ce4+. Nu is mijn probleem dat er in de te titreren oplossing ook Fe3+ ionen zitten en ik vermoed dat deze de proef gaat beïnvloeden.

Nu is mijn vraag is er een methode om Fe3+ neer te slaan of te complexeren zonder dat Fe2+ ook mee neerslaat, complexeert of omzet tot Fe3+?
En is het dan bijkomend ook mogelijk om de Fe3+ neerslag of complex af te zonderen of er zeker van te zijn dat deze geen invloed gaat hebben om de conductimetrische redoxtritratie met Ce4+?

Alle hulp is welkom!

Annekatrijn

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2013 - 11:41

Je kunt ook een titratie overwegen met Kaliumpermanganaat 0,02M. En met 25ml 1M H2SO4.
Bij deze titratie ontstaat Fe3+.

Wellicht dat er ionenwisselaars zijn waarmee zowel Fe3+ als Fe2+ een overeenkomstig aantal H+ deeltjes kunnen
uitwisselen. ==> zuur base titratie.

NW_

NW_

• >250 berichten
  • 553 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2013 - 17:49

Net even bekeken, en blijkbaar complexeert Fe3+ met SCN- tot [FeSCN.5H2O]2+. Fe2+ daarentegen zal niet complexeren met SCN- ionen. Voor neerslagreactie heb ik ook eventjes gekeken, maar niet direct wat bruikbaars gevonden. De concentratie aan Fe2+ kan je uiteraard bepalen op verschillende manieren, zoals spectrofotometrisch of nat-chemisch, o.a via redoxtitratie met KMnO4 of K2Cr2O7.

Conductometrisch kan Fe2+ ook worden bepaald, doch deze methode is al zeer oud en tegenwoordig in onbruik geraakt in de laboratoria. (Ze wordt enkel nog gebruikt in practica bij studenten).

pimmodenhollander1

pimmodenhollander1

• >100 berichten
  • 244 berichten
  • Validating

Geplaatst op 02 maart 2013 - 14:07

Als de Fe2+ bekend is, kun je volgens mij een neerslagreactie uitvoeren met KOH. Zowel FeII als FeIII hydroxiden zijn zeer slecht oplosbaar in water en zullen neerslaan met de hydroxide. Deze reactie zou je kunnen toepassen, mits geen significant storende effecten van andere aanwezige ionen...

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2013 - 17:29

Fe2+ en Fe3+ kunnen makkelijk simultaan bepaald worden met polarografie. Een alternatief is één vorm bepalen (gewoonlijk Fe2+) gevolgd door een bepaling van totaal ijzer. Dit laatste gebeurt dan met een andere techniek, en is dus niet simultaan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures