Stasi dossier

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Stasi dossier

Beste mensen,

ik werk momenteel aan mijn PO voor geschiedenis. Ik moet mij verdiepen in het werk van de Stasi en welke invloed dat had op de mens. Ik zou dan ook graag een dossier in willen zien van een gevolgde burger uit de DDR. Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen of nog meer goede tips en informatie voor mij heeft? Ik hoor het graag!

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Stasi dossier

Een dossier inzien van een gevolgde burger gaat niet lukken:
In 2000 kwam Helmut Kohl onder vuur te liggen in een CDU-steekpenningenaffaire. In de Stasi-archieven bleek daarover materiaal voorhanden. Kohl probeerde openbaarmaking van de gegevens te blokkeren en wist na diverse processen op 8 maart 2002 definitief te bereiken dat de BStU deze gegevens niet mocht openbaren. Hierna werd in september 2002 een wetswijziging aangenomen die bepaalde dat de archieven alleen nog gebruikt mochten worden voor onderzoek naar de Stasi en de DDR en dat degenen van wie gegevens werden opgevraagd van tevoren hun toestemming moesten geven.
Verder lees ik in hetzelfde wikipedia-artikel dat het overgrote meerendeel van de dossiers vernietigd is, en dat de dossiers die teruggevonden zijn, zijn versnipperd. Maar goed, misschien heb je wat aan het artikel op wikipedia. Daarbij moet worden vermeld dat het Duitstalige wiki-lemma uiteraard uitgebreider is dan het Nederlandse.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bundesbeau ... Unterlagen
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Stasi dossier

Op emotioneel vlak zal het creëren van een angstcultuur wel op de voorgrond staan. Mensen werden in de gaten gehouden, al wisten ze vaak niet door wie. Bovendien werden ze geïntimideerd door de Stasi als ze buiten de lijntjes (dreigden) te gaan. De Stasi folterde, executeerde burgers, waardoor men er leefde in angst. Omdat men niet wist wie werkte voor de Stasi (vrienden konden evengoed werken ervoor), leidde dit tot het feit dat mensen niemand konden vertrouwen, want als ze hun ongenoegen uitten tav. de staat, dan kon dit wel eens geklikt worden aan de Stasi, met ernstige gevolgen voor die persoon.

Wat die dossiers betreft: ik denk dat deze uitzending van de BBC van 2012 wat bijkomende info geven. Hier (beiden in het Engels) kan je er ook wat over lezen en de site bevat ook een geluidsfragment van tapes die werden opgenomen door de Stasi. In dat fragment hoor je hoe de doodstraf wordt uitgesproken tav. een vrouw en je hoort daarbij ook hoe dit vonnis haar raakt (ze schreeuwt het uit)...

Filmpjes over de Stasi zijn, volgens mij, een aangename manier om er meer over te leren en om even van binnenuit mee te kunnen voelen hoe het er daar aan toe ging. Dit filmpje (2 delen) laten een Nederlander zien die z'n Stasi dossier mocht inkijken:



deel 2 vind je op Youtube

Ook het eerste deel van de volgende video geeft weer hoe het er aan toeging bij 2 gevangenen van de staat:



Ik ben er in elk geval ook van overtuigd dat, zeker mensen die echt geleden hebben onder het Stasi regime, daar soms langdurig de psychologische en ev. lichamelijke gevolgen hebben van ondervonden (of nog ondervinden), zoals die ene man dat ook aangeeft: depressies, angstproblematiek, wantrouwig worden,...

Hier kan je verder nog een afbeelding terugvinden van 2 documenten afkomstig uit een Stasi dossier.

Succes met jouw werk!

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Stasi dossier

Daarnet nog stootte ik op de volgende pagina: http://www.thekomisarscoop.com/2009/11/my-stasi-files-getting-banned-by-east-german-secret-police-in-the-80s/

Onder het titeltje 'My Stasi Files', op ongeveer 1/4 van de bladzijde bovenaan, vind je 3 linken naar de originele dossierstukken die werden bijgehouden door de Stasi over deze persoon. Eronder staan enkele van deze stukken vertaald in het Engels.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 3

Re: Stasi dossier

Heel erg bedankt voor jullie moeite en energie, hier ga ik zeker wat mee doen.

Bedankt!

Reageer