[wiskunde] Rationale functies en afgeleide.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Rationale functies en afgeleide.

Hallo iedereen :)

Het gaat over rationale functies en afgeleiden.

Ik zit namelijk met een oefening vast.

namelijk deze :

Een verpakkingsfabrikant wil weten wat de optimale afmetingen zijn van een brik voor een halve liter fruitsap. De verpakking moet een vierkante bodem hebben en we veronderstellen dat de bovenkant vlak is. Bereken met afgeleiden de afmetingen van de verpakking als we het materiaalgebruik zo laag mogelijk willen houden. ( 1L = 1dm3)

Ik weet helemaal niet hoe eraan te beginnen. Ik moet eerst veronderstel ik een rationale functie opstellen. Maar verder weet ik niet wat te doen ... :s

Heel erg bedankt als je me zou kunnen helpen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Rationale functies en afgeleide.

Stel x is de lengte van het grondvlak in dm en h de hoogte van het blik in dm. Je weet dat het volume 0,5 liter moet zijn, dus wat geldt er dan voor h? Hoeveel verpakkingsmateriaal heb je dus nodig? Hint: ga eens na wat de totale verpakkingsoppervlakte van het blik moet worden, en voor welke x dit minimaal is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 14

Re: Rationale functies en afgeleide.

mathfreak schreef: za 16 feb 2013, 14:56
Stel x is de lengte van het grondvlak in dm en h de hoogte van het blik in dm. Je weet dat het volume 0,5 liter moet zijn, dus wat geldt er dan voor h? Hoeveel verpakkingsmateriaal heb je dus nodig? Hint: ga eens na wat de totale verpakkingsoppervlakte van het blik moet worden, en voor welke x dit minimaal is.
Dankje voor de tip , ik heb het al gevonden :) !

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Rationale functies en afgeleide.

Firegilles schreef: za 16 feb 2013, 20:06
Dank je voor de tip , ik heb het al gevonden :) !
Graag gedaan. :)
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 818

Re: [wiskunde] Rationale functies en afgeleide.

Beste ik snap toch niet hoe je er aan begint. Ik snap niet welk functievoorschrift je hier hebt.

Reageer