Springen naar inhoud

Bepaling van het joodgetal

• Log in om te kunnen reageren

Chris_-

Chris_-

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2013 - 17:28

Hallo,

Voor mijn profielwerkstuk doe ik een PO over biodiesel. Ik ben nu bezig met de bepaling van het joodgetal van de biodiesel. Maar ik kom er niet uit wat betreft de theorie, ik heb namelijk Hanus-joodoplossing gebruikt, volgens Wikipedia is dat ook wel Joodmonobromide: http://en.wikipedia....i/Iodine_number. Vervolgens gaat dat reageren met kaliumjodide-oplossing (KI). Ik heb zelf al een reactie vergelijking opgesteld, IBr (aq) + KI (aq) wordt KBr (aq) + I2 (aq). ik weet alleen niet of die klopt, zouden jullie deze kunnen bekijken? Veder weet ik ook niet zeker of dit een evenwicht of een aflopende reactie is.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2141 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 februari 2013 - 19:33

Het joodmonobromide addeert aan de dubbelebindingen van de biodiesel. De overmaat wordt met KI omgezet in jood.

Ik heb zelf al een reactie vergelijking opgesteld, IBr (aq) + KI (aq) wordt KBr (aq) + I2 (aq). ik weet alleen niet of die klopt

De reactievergelijking is opzich goed. Alleen zou ik in plaats van KBr en KI schrijven Br- en I- . Het K+ ion doet niet mee aan de reactie en wordt daarom ook wel tribune-ion genoemd.

Veder weet ik ook niet zeker of dit een evenwicht of een aflopende reactie is.

Redoxreacties zijn in principe evenwichtsreacties, maar wat gebeurt er met het evenwicht als je het ontstane jood (I2) titreert met thio?

Chris_-

Chris_-

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2013 - 20:21

Het joodmonobromide addeert aan de dubbelebindingen van de biodiesel. De overmaat wordt met KI omgezet in jood.

De reactievergelijking is opzich goed. Alleen zou ik in plaats van KBr en KI schrijven Br- en I- . Het K+ ion doet niet mee aan de reactie en wordt daarom ook wel tribune-ion genoemd.

Redoxreacties zijn in principe evenwichtsreacties, maar wat gebeurt er met het evenwicht als je het ontstane jood (I2) titreert met thio?

Allereerst heel erg bedankt voor je reactie!

Ik weet alleen nog niet of deze reactie: I2 (aq) + Br2 (aq) → 2 IBr (aq) een evenwicht is of een aflopende reactie, hoe kan ik daar achter komen?

Dit is toch de goede weergave van de additie van IBr aan een alkeen?Geplaatste afbeelding

Oxidator:

Reductor: 2 I- (aq) Geplaatste afbeelding I2 (aq) + 2e-

Totaalvergelijking:

IBr (aq) + I- (aq) Geplaatste afbeelding I2(aq) + Br-

Ik kom niet uit de oxidator, want de lading van Br voor en na de pijl verandert niet?

Als je het jood titreert met thio wordt het volgens mij een aflopende reactie waarbij het jood weer omgezet wordt in jodide: I2 (aq) + 2 S2O32-(aq) → 2 I- (aq) + S4O62- (aq)

Veranderd door Chris_-, 16 februari 2013 - 20:34

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2141 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 februari 2013 - 23:08

Dit is toch de goede weergave van de additie van IBr aan een alkeen?

Twee opmerkingen bij de reactievergelijking:
Dit is de formule van etheen, daar heb je niet mee te maken. Ik zou daarom twee H's vervangen door resp. R1 en R2.
IBr is een reagens en hoort vóór de pijl.

Ik kom niet uit de oxidator, want de lading van Br voor en na de pijl verandert niet?

OK, maar wat is het oxidatiegetal van I in IBr en van I in I2 ?

Als je het jood titreert met thio wordt het volgens mij een aflopende reactie waarbij het jood weer omgezet wordt in jodide: I2 (aq) + 2 S2O32-(aq) → 2 I- (aq) + S4O62- (aq)

Dit is goed. In principe zijn alle redoxreacties evenwichtsreacties maar het evenwicht ligt zover naar rechts dat je het als aflopend mag beschouwen.

Over de bereiding van Hanus reagens. Ga je dit zelf maken? Het is ook te koop.

Chris_-

Chris_-

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2013 - 09:39

Twee opmerkingen bij de reactievergelijking:
Dit is de formule van etheen, daar heb je niet mee te maken. Ik zou daarom twee H's vervangen door resp. R1 en R2.
IBr is een reagens en hoort vóór de pijl.

Bedankt voor je reactie! Is dit dan de juiste reactievergelijking voor de additie van joodmonobromide aan een vetzuur?
Geplaatste afbeelding

OK, maar wat is het oxidatiegetal van I in IBr en van I in I2 ?

Het oxidatiegetal van I in IBr is volgens mij I+, dus 1+. Het oxidatiegetal van I- is 1-, het oxidatiegetal van I in I2 is 0. Volgens mij is het dan geen redox reactie, er vindt geen uitwisseling van lading plaats tussen jodide, bromide en jood.

Dit is goed. In principe zijn alle redoxreacties evenwichtsreacties maar het evenwicht ligt zover naar rechts dat je het als aflopend mag beschouwen.

Over de bereiding van Hanus reagens. Ga je dit zelf maken? Het is ook te koop.

Ik heb de proef al uitgevoerd, de TOA heeft het Hanus reagens gemaakt of gekocht.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2141 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 februari 2013 - 11:35

Is dit dan de juiste reactievergelijking voor de additie van joodmonobromide aan een vetzuur?

Het is de reactievergelijking van joodmonobromide met een verbinding met een dubbele binding. Dit lijkt me correct.
De echte formule van het vetzuur opschrijven is niet mogelijk. Waarom niet?

Het oxidatiegetal van I in IBr is volgens mij I+, dus 1+. Het oxidatiegetal van I- is 1-, het oxidatiegetal van I in I2 is 0. Volgens mij is het dan geen redox reactie, er vindt geen uitwisseling van lading plaats tussen jodide, bromide en jood.

Toch wel. Je hebt I+ en I- en dit wordt I20 .

Bekijk deze halfreactie eens: IBr → I2 + Br-

Maak kloppend en kijk naar de lading.

Chris_-

Chris_-

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2013 - 12:17

Het is de reactievergelijking van joodmonobromide met een verbinding met een dubbele binding. Dit lijkt me correct.
De echte formule van het vetzuur opschrijven is niet mogelijk. Waarom niet?

Omdat je de exacte samenstelling van het vetzuur niet weet?

Toch wel. Je hebt I+ en I- en dit wordt I20 .

Bekijk deze halfreactie eens: IBr → I2 + Br-

Maak kloppend en kijk naar de lading.

I+ en Br- wordt (I2)0 en Br- (Oxidator)

I+ neemt dus een elektron op om I2 te worden. Is Br- in dit geval dan een tribune ion?

dus IBr + e- → I2 + Br-

Ik heb ook nog het verzepingsgetal bepaald met behulp van KOH en HCl, is dit dan een goede uitleg daarvoor in de theorie:

Eerst wordt er een bekende overmaat KOH aan het olie- of vetmonster toegevoegd waarna het een uur moet koken, waardoor het olie- of vetmonster verzeept. Daarna moet het mengsel getitreerd worden met 0,5 M HCl (zoutzuur). Dan treed de onderstaande reactie op.

HCl+KOH → KCl+H2O

Uit de volumes HCl die nodig waren voor de titratie van de blanco bepaling en die van het olie- of vetmonster kunnen we berekenen hoeveel KOH er nog in het mengsel zat, en dus ook hoeveel KOH er nodig was om het olie- of vetmonster te verzepen, dit is het verzepingsgetal.

.

Veranderd door Chris_-, 17 februari 2013 - 12:17

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2141 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 februari 2013 - 13:24

Omdat je de exacte samenstelling van het vetzuur niet weet?

Ja, het is een mengsel van verschillende verzuren

I+ en Br- wordt (I2)0 en Br- (Oxidator)

I+ neemt dus een elektron op om I2 te worden. Is Br- in dit geval dan een tribune ion?

dus IBr + e- → I2 + Br-

De halfreactie klopt nog niet. Verder moet je hem nog optellen bij de reductor halfreactie en zien of er dan de oorspronkelijke reactie (zie bericht 3) uitkomt.
Tribune-ion? Is er dan sprake van een ionbinding tussen I en Br?

Ik heb ook nog het verzepingsgetal bepaald met behulp van KOH en HCl, is dit dan een goede uitleg daarvoor in de theorie:

Ik zou beginnen met de definitie van het verzepingsgetal en aangeven wat het betekent dat het verzepingsgetal hoog dan wel laag is. Verder mag de reactievergelijking van de verzeping natuurlijk niet ontbreken. Daarna pas de werkwijze zoals je die al aangaf.

Chris_-

Chris_-

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2013 - 13:39

De halfreactie klopt nog niet. Verder moet je hem nog optellen bij de reductor halfreactie en zien of er dan de oorspronkelijke reactie (zie bericht 3) uitkomt.
Tribune-ion? Is er dan sprake van een ionbinding tussen I en Br?

Oxidator: IBr + e-Geplaatste afbeelding I2(aq) + 2 Br- *2
Reductor:2 I- (aq) Geplaatste afbeelding I2 (aq) + 2e- *1

Totaalvergelijking: 2 IBr (aq) +2 I- (aq) Geplaatste afbeelding 2 I2(aq) + 2 Br-

Ik zou beginnen met de definitie van het verzepingsgetal en aangeven wat het betekent dat het verzepingsgetal hoog dan wel laag is. Verder mag de reactievergelijking van de verzeping natuurlijk niet ontbreken. Daarna pas de werkwijze zoals je die al aangaf.

Dat heb ik al, alleen heb ik niet alles hier gekopieerd omdat het dan een beetje veel zou worden. Ik vroeg me alleen af of mijn uitleg over de titratie met HCl klopt.

Veranderd door Chris_-, 17 februari 2013 - 13:40

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2141 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 februari 2013 - 14:13

Dit klopt nog steeds niet. Links staat één Br en één I en rechts twee van elk.
De totaal reactie klopt wel maar kun je nog door twee delen.

Je uitleg over de titratie klopt in grote lijnen wel. Maar om de puntjes op de i te zetten:
Je hebt een bekende hoeveelheid KOH. De overmaat is niet bekend die titreer je met HCl.
Misschien de indicator vermelden, wel belangrijk.
En uit hoeveel KOH er nodig was om te verzepen kun je het verzepingsgetal wel berekenen maar dit is niet het verzepingsgetal.

Chris_-

Chris_-

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2013 - 15:05

Dit klopt nog steeds niet. Links staat één Br en één I en rechts twee van elk.
De totaal reactie klopt wel maar kun je nog door twee delen.

Zou het dit dan kunnen zijn:
Oxidator: 2 IBr +2e- ↔ I2 + 2 Br-
Reductor: 2 I- ↔ I2 + 2 e-

Totaalvergelijking:

2 IBr (aq) + 2 I- (aq) Geplaatste afbeelding 2 I2 (aq) + 2 Br- (aq)
Wat vereenvoudigd kan worden tot:
IBr (aq) + I- (aq) Geplaatste afbeelding I2 (aq) + Br- (aq)

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2141 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 februari 2013 - 15:13

Ja, dit is het. Zo is het goed.

Chris_-

Chris_-

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2013 - 15:15

Ok, heel erg bedankt voor je hulp!

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures