Springen naar inhoud

Titratiecurves

• Log in om te kunnen reageren

linda93

linda93

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2013 - 13:21

Hallo,

wij hebben laatst een roulerend practicum gehad, en daar moeten we nu een verslag van maken. Alleen snap ik een aantal vragen niet, ik ben niet zo'n ster in scheikunde....

Leg uit in welke volumeverhouding je 1,0 M ammonium en 1,0 M zoutzuur moet mengen om 100 mL bufferoplossing met pH = 9,77 te kunnen maken.
Ik snapte bij deze vraag niet waar ik moest beginnen... Misschien kunnen jullie mij een beetje helpen??

De waarde van de waterconstante bij kamertemperatuur bedraagt 1,0 x 10-4. De som van pH en pOH is bij kamertemperatuur 14,00. Bij andere temperaturen gelden andere waarden, die je in Binas tb-50 kunt terugvinden. Bereken de pH van 0,58 M natronloog bij 23 °C, waarbij je de waarde van de waterconstante bij 23 °C door extrapolatie zo goed mogelijk dient te benaderen.
Ik had de oplossingvergelijking van natronloog gebruikt, maar ik weet niet of dit goed is... Hiermee kon je dan de molariteit van OH- berekenen. Maar dan kwam ik er verder niet aan uit....
NaOH --> Na+ + OH-
[NaOH] = [OH-]
[OH-] = 0,58

Het zou fijn zijn als jullie mij konden helpen, ik ben namelijk geen ster in scheikunde..

Groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2456 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2013 - 14:58

Bedenk dat 23 °C = 296 K. Probeer nu aan de hand van tabel 50 een zo goed mogelijke benadering voor de waterconstante Kw te vinden, en bedenk dat pH+pOH = Kw geldt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

linda93

linda93

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2013 - 15:17

Ik dacht dat de waterconstante dan ook 1,0 x 10-14 was, want deze ligt het dichtste bij 296 K. Als je dan de pOH gaat berekenen krijg je pOH = 0,24. Dan kwam ik op een pH van 13,76. Maar ik weet niet of dat dit klopt...

Kliche

Kliche

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 februari 2013 - 15:49

Schoolboeken hier hanteren van tijd tot tijd ook verschillende waardes voor Tkamer, maar bij 23-35 °C wordt over het algemeen wel bedoeld de kamertemperatuur. Mijn binas (jaren '90) geeft 25 °C (298K), mijn huidige schoolboek neemt nog weleens genoegen met 24 °C (297K).

Aangenomen dat 23 °C hier correleert met een Kw van 1,0.10-14, kom je op:

pOH = -log[OH-] = -log[0,58]
pH = 14,00 - pOH

Veranderd door Kliche, 17 februari 2013 - 15:50

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 februari 2013 - 16:09

1e vraag, ken je de henderson-hasselbalch formule? Nee? Dan opzoeken. :)

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2456 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2013 - 19:57

Opmerking: De formule van Henderson en Hasselbach staat ook bekend als de bufferformule.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

linda93

linda93

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2013 - 21:05

ik heb de vergelijking van Henderson en Hasselbach opgezocht.
pH = pKa + log ([base]/[zuur].
Als het goed is moet dit kloppen.

Alleen dan loop ik een beetje vast...

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 februari 2013 - 22:33

Al ingevuld? Dan heb je uiteindelijk iets uit in de trant van log ([base]/[zuur]) = iets, kun je dat omrekenen naar [base]/[zuur] = iets? Zo ja, dan heb je dus stiekem een verhouding te pakken. Je weet het totaalvolume, dus dat valt dan om te rekenen naar hoeveelheden van de beide oplossingen. De pKa van ammonia is uiteraard ook vereist hier. Je laat immers een zwakke base reageren met een sterk zuur.

linda93

linda93

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2013 - 23:15

Als ik de formule invul dan krijg ik dit:
9,77 = 9,25 + log ([base]/[zuur])

als het goed is moet de pKa van ammonium 9,25 zijn.

als ik het goed heb gedaan krijg je dan:
log([base]/[zuur] = 0,52
[base]/[zuur] = 3,31

Alleen dan kom ik er niet helemaal meer aan uit, want hoe kan ik dan mijn totaalvolume omrekenen naar de hoeveelheden van beide oplossingen??

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 februari 2013 - 08:21

Je ziet dat je ongeveer 3x zoveel basische als zure oplossing nodig hebt? Aangezien de concentraties van die oplossingen hetzelfde is.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures