[scheikunde] Kookpuntsverhoging Roulerend Practicum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Kookpuntsverhoging Roulerend Practicum

Hallo,

Voor scheikunde moeten we bij ons roulerend practicum een aantal vragen maken. Nu kwam ik niet helemaal uit onderstaande vragen:

1. Waarom wordt het kookpunt van het zuivere oplosmiddel (chloroform) experimenteel bepaald en niet gewoon opgezocht?

2. Van de 25 mL chloroform die je gebruikt is een gedeelte als damp aanwezig tijdens de proef. de inhoud van de lege opstelling 150 mL is en overal is de temperatuur gelijk aan de temperatuur waarop chloroform kookt. Bereken hoeveel gram chloroform er als damp aanwezig was in je opstelling.

3. Schets een grafiek van het verloop van de temperatuur tegen de tijd als de druk 2x zo groot zou zijn als toen wij de proef uitgevoerd hebben.

Bij ons practicum hebben we het kookpunt van chloroform bepaald middels de opstelling uit de bijlage.

Bij vraag 2 dacht ik aan het gebruik van de algemene gaswet:

p * V = n * R * T

Daarop zou je dan moeten invullen:

P = ?

V = 0,15∙10-3 m3

N = ? moet je uitrekenen.

R= 8,314570 J x K-1 x mol-1(gasconstante)

T = Kooktemperatuur chloroform = 334,21 K

Maar ik weet de druk niet, dus welke methode kan ik dan gebruiken?

Bij vraag 3 vraag ik me af of een drukverhoging bij deze proef hetzelfde effect heeft als bij een snelkookpan: dat de kooktemperatuur stijgt als de drukt stijgt. Als dat zo is, hoe maak ik dat dan duidelijk in een grafiek?

Wie kan me helpen? Alvast heel erg bedankt! :D
Bijlagen
opstelling 2a.jpg
opstelling 2a.jpg (59.54 KiB) 407 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kookpuntsverhoging Roulerend Practicum

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Kookpuntsverhoging Roulerend Practicum

... schreef: zo 17 feb 2013, 18:50
P = ?


op het kookpunt is de dampdruk van een stof gelijk aan...
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 2

Re: Kookpuntsverhoging Roulerend Practicum

Laat maar ik ben er al uitgekomen!

Toch bedankt! :)

Reageer