[wiskunde] Enkele vragen m.b.t. Matrixalgebra

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Enkele vragen m.b.t. Matrixalgebra

Beste lezer,

Ik heb enkele vragen met betrekking tot de matrixalgebra.

1) Wat houdt sp(X) precies in?

2) Wanneer wordt de afgeleide genoteerd als df(x) en wanneer als Df(x) (dus met een hoofdletter?)

3) De notatie (cos t, sin t)' houdt een getransponeerde vector in. Klopt dat? Stelt het dus een kolomvector voor, oftewel een matrix met afmeting 2x1?

Mogelijk dat ik in de toekomst meerdere gerelateerde vragen heb en deze zal ik dan hieraan toevoegen.

Alvast hartelijk bedankt voor uw tijd.

WFF

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Enkele vragen m.b.t. Matrixalgebra

Normaal bedoelt men met sp(X) het spoor van X. Dikwijls ook genoteerd met Tr(X) (naar trace). Die tweede vraag zal je (voor mij) moeten specifiëren: heb je een cursus/voorbeelden waar beiden tegelijk in voorkomen? Het derde is ook weer kwestie van afspraak en zal dus afhangen van boek tot boek. Maar aannemende dat het wijst op de getransponeerde (die ook vaak met (...)t of (...)T wordt genoteerd), klopt je vraag ivm de afmetingen.

Opmerking moderator

En even een oproep uit veiligheidheid: maak van dit topic geen vraagbaak met alles wat je je afvraagt uit je cursus algebra.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer