[wiskunde] Hoe zit dit?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 107

Hoe zit dit?

Kan iemand mij uitleggen waarom het -teken ineens een + wordt?

Blijkbaar mag ik het niet zomaar *rho^2 doen?

Afbeelding

Berichten: 107

Re: Hoe zit dit?

Het is vast met deze regel gedaan d(u^n)=n*u^(n-1)du

maar waar komt deze regel vandaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe zit dit?

Dat is 'gewoon' de afgeleide van een macht:
\(\delta \left(\frac{1}{p}\right) = \delta (p^{-1}) = -1\cdot p^{-2}\delta p\)

Berichten: 107

Re: Hoe zit dit?

Xenion schreef: ma 18 feb 2013, 17:47
Dat is 'gewoon' de afgeleide van een macht:
\(\delta \left(\frac{1}{p}\right) = \delta (p^{-1}) = -1\cdot p^{-2}\delta p\)
Ja daar was ik ook achter, maar hoezo klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe zit dit?

Dat is toch duidelijk? Je volgt gewoon de regels van de afgeleide en dat resultaat vul je in in de originele formule en dan krijg je wat je zoekt.

Berichten: 107

Re: Hoe zit dit?

Xenion schreef: di 19 feb 2013, 00:34
Dat is toch duidelijk? Je volgt gewoon de regels van de afgeleide en dat resultaat vul je in in de originele formule en dan krijg je wat je zoekt.
Ja klopt ik raak steeds in de war door die d(n) term, die schrijf je bij 'normaal' differentieren er niet achter...

kan je me ook vertellen waar dit vandaan komt? ik zie niet hoe dit gedaan wordt de punt staat voorinproduct

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe zit dit?

Ik zou die term met (q/T) afzonderen. q/T kan je zien als q*(1/T). Wat er dan in het ander lid staat is de productregel (die geldt dus ook voor de gradient).

Berichten: 107

Re: Hoe zit dit?

Xenion schreef: wo 20 feb 2013, 18:24
Ik zou die term met (q/T) afzonderen. q/T kan je zien als q*(1/T). Wat er dan in het ander lid staat is de productregel (die geldt dus ook voor de gradient).
ik zie het niet ik zie wel nat -tan/n^2 die 2e term is maar waarom is die eerste term er dan? en waarom wordt er uberhaupt gedifferentieerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe zit dit?

In welke context zie jij deze formules misschien? Weet je wat die omgekeerde driehoek is?

Ik heb me trouwens vergist: het gaat hier om de productregel van de divergentie, niet de gradient.

Berichten: 107

Re: Hoe zit dit?

Xenion schreef: do 21 feb 2013, 19:44
In welke context zie jij deze formules misschien? Weet je wat die omgekeerde driehoek is?

Ik heb me trouwens vergist: het gaat hier om de productregel van de divergentie, niet de gradient.
nou ik zie niet hoe ie uit -1/Tgrad.q de regel die erna komt eruit haalt of wat voor verband het met elkaar heeft. waarom is t bijvoorbeeld niet gewoon -grad.(q/t)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe zit dit?

Kom je er niet met deze formule?

Afbeelding(bron)

A is bij jou q en psi is T.

Met deze formule krijg je een term grad(1/T). Die zal je dan ook nog moeten herschrijven.

Berichten: 107

Re: Hoe zit dit?

Xenion schreef: vr 22 feb 2013, 00:48
Kom je er niet met deze formule?

Afbeelding(bron)

A is bij jou q en psi is T.

Met deze formule krijg je een term grad(1/T). Die zal je dan ook nog moeten herschrijven.
ah het is dus een standaard regel..

mag ik zeggen -1/T grad.q = -grad.(q/T)= -(q.grad(1/T) +1/T grad.q)

maar hoe kom ik dan op de uiteindelijke vorm?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe zit dit?

Nee. psi is 1/T trouwens sorry.

Je hebt dus

div(q/T) = q.grad(1/T) + div(q)/T

Dingen van kant wisselen geeft:

-div(q)/T = -div(q/T) + q.grad(1/T)

Hier begin je de vorm al wat te zien.

Nu moet je nog grad(1/T) berekenen.

Berichten: 107

Re: Hoe zit dit?

Xenion schreef: vr 22 feb 2013, 15:47
Nee. psi is 1/T trouwens sorry.

Je hebt dus

div(q/T) = q.grad(1/T) + div(q)/T

Dingen van kant wisselen geeft:

-div(q)/T = -div(q/T) + q.grad(1/T)

Hier begin je de vorm al wat te zien.

Nu moet je nog grad(1/T) berekenen.
grad(1/T) of grad(1/T) ik weet trouwens beide niet hoe ik ze moet berekenen, kan je me hier weer bij opweg helpen... Wat is trouwens het verschil grad en grad? want je schrijft wel q.grad maar in de 'bron'formule staat er geen nabla met een pijl erboven

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe zit dit?

De gradient is een vector, om helemaal correct te zijn had het die in die onderste zin ook in bold moeten staan.

nabla is altijd een vector met als componenten de partiële afgeleiden.

grad(1/T) kan je net zoals in het geval met gewone afgeleiden met een soort kettingregel berekenen. Je leidt eerst 1/T af, dat wordt -1/T² (crf je eerste vraag) en dan vermenigvuldig je nog met grad(T).

Je kan ook altijd eens stap voor stap werken: wat is nabla? Welke partiële afgeleiden spelen er mee? Waar is 1/T van afhankelijk en welke afgeleiden worden er dus niet 0? etc. Je moet dit toch ooit eens gezien hebben? Bij elektromagnetisme misschien?

Reageer