Frans: vraag adjectif gebruikt als adverbe

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 620

Frans: vraag adjectif gebruikt als adverbe

Hoi allemaal

Mijn boek van Frans zegt (en is hierin naar mijn mening onduidelijk):

"Certains adjectifs sont parfois employés comme des adverbes. Ils sont alors INVARIABLES!"

bas | parler bas

beau | il fait beau

bon | sentir/tenir/il fait bon

cher | coûter/payer cher

clair | voir clair

dur | travailler dur

frais | sentir frais

mauvais | sentir/il fait mauvais

lourd | peser lourd

fort | frapper/crier/chanter fort

net | s'arrêter net

Nu, mijn vraag is: zijn deze 'adverbes' in de vorm van het adjectief enkel onveranderlijk indien ze bij deze werkwoorden staan?

Ik vind het gebruik van het woordje "parfois" maar vaag, hoor...

Kan iemand dit even verduidelijken aub?

Bedankt.

-S.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Frans: vraag adjectif gebruikt als adverbe

Stekelbaarske schreef: ma 18 feb 2013, 18:01
Nu, mijn vraag is: zijn deze 'adverbes' in de vorm van het adjectief enkel onveranderlijk indien ze bij deze werkwoorden staan?
Nee, enkel indien ze als "adverbe" worden gebruikt. Dat is in de voorbeelden het geval
Ik vind het gebruik van het woordje "parfois" maar vaag, hoor...
Bedoeld wordt dat die adjectieven "parfois" als adverbe gebruikt worden. En áls dat het geval is zijn ze "invariable".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 620

Re: Frans: vraag adjectif gebruikt als adverbe

Jan van de Velde schreef: ma 18 feb 2013, 21:56
Nee, enkel indien ze als "adverbe" worden gebruikt. Dat is in de voorbeelden het geval
maar dan heb je bijvoorbeeld het woordje "bien"...waarom wordt bon gebruikt bij sentir/tenir/il fait, en niet bien? waarom moelijk doen en een adjectief (bon) gebruiken als adverbe, terwijl je een pracht van een adverbe (bien) hebt?

of is het wel degelijk zo dat je bij deze welbepaalde werkwoorden bijwoorden moet gebruiken?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Frans: vraag adjectif gebruikt als adverbe

Sentir bon/mauvais en dergelijke zijn uitzonderingen op de regel en zijn dus zowel de charme als de moeilijkheid van het Frans. Er valt niet met een waarom op te antwoorden.

Bij il fait bon kan je eventueel verwijzen naar de Nederlandse analogie van een koppelwerkwoord. Je hebt dan een naamwoordelijk gezegde.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer