wanneer beginnen draaien? (Magnus-effect)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

wanneer beginnen draaien? (Magnus-effect)

Voorwerpen die zowel voorwaarts bewegen als om zichzelf draaien, ondervinden een kracht loodrecht op de draaias. Deze kracht zorgt voor een gekromde baan. We spreken van de dynamische dwarskracht of het Magnus effect, maar hoe komt het dat het balletje zal beginnen draaien?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: wanneer beginnen draaien? (Magnus-effect)

De bal begint niet te draaien, hij draait al vanaf t is 0. De draai om de topas zal ook niet toenemen in snelheid, slechts afnemen door luchtweerstand. Maw, de draai om de topas is extern veroorzaakt, het magnus effect zorgt vervolgens voor de curve in de afgelegde weg.

Berichten: 9

Re: wanneer beginnen draaien? (Magnus-effect)

shimmy schreef: di 19 feb 2013, 10:01
De bal begint niet te draaien, hij draait al vanaf t is 0. De draai om de topas zal ook niet toenemen in snelheid, slechts afnemen door luchtweerstand. Maw, de draai om de topas is extern veroorzaakt, het magnus effect zorgt vervolgens voor de curve in de afgelegde weg.


maar als je voorbeeld een lat aan een touw bindt zal deze lat beginnen roteren en lawaai maken, maar hoe komt het dat die lat zal roteren?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: wanneer beginnen draaien? (Magnus-effect)

hhff schreef: di 19 feb 2013, 18:50
maar als je voorbeeld een lat aan een touw bindt zal deze lat beginnen roteren en lawaai maken,
Ik begrijp niet goed hoe je deze situatie bedoelt. Dat zal je verder uit moeten leggen want niet elke lat waar een touw aan wordt gebonden begint te roteren.

Sowieso als we spreken van het magnus effect betreft het voorwerpen met een cirkel vorm als doorsnede. Ik weet niet wat voor lat je je voorstelt, maar ik betwijfel of dit richting een toestand gaat waar het magnus effect een factor is.

Berichten: 9

Re: wanneer beginnen draaien? (Magnus-effect)

magnus-effect.png
magnus-effect.png (11.95 KiB) 355 keer bekeken
magnus-effect 3.png
magnus-effect 3.png (36.79 KiB) 356 keer bekeken
[attachment=12552:magnus-effect 3.png][attachment=12552:magnus-effect 3.png]
shimmy schreef: di 19 feb 2013, 19:14
Ik begrijp niet goed hoe je deze situatie bedoelt. Dat zal je verder uit moeten leggen want niet elke lat waar een touw aan wordt gebonden begint te roteren.

Sowieso als we spreken van het magnus effect betreft het voorwerpen met een cirkel vorm als doorsnede. Ik weet niet wat voor lat je je voorstelt, maar ik betwijfel of dit richting een toestand gaat waar het magnus effect een factor is.
1 [img]file:///C:/Users/eigenaar/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image002.jpg[/img]Het Magnus-effect

1.1 Benodigdheden:

· houten lat van 30 cm met gaatje

· 150 cm stevig touw

1.2 Technische uitvoering :

Maak een lus aan het uiteinde van het touw. Steek het uiteinde door de opening in de lat, dan door de lus en span stevig aan. Eventueel plakband rond doen.

[img]file:///C:/Users/eigenaar/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image004.jpg[/img]

Figuur 17: figuur plank magnus-effect

1.3 Uitwerking :

1.3.1 Methode 1

Neem het uiteinde van het touw vast en draai hiermee de in een wijde verticale cirkel rond.

1.3.2 Methode 2

(Aantonen van het Magnus-effect.) Herneem gewoon de proef, maar draai de lat nu in een horizontale cirkel rond. De verandering van het draaivlak heeft tot doel het verschijnsel beter zichtbaar te maken voor publiek.

1.4 Beschrijving van de proef

1.4.1 Methode 1

Er ontstaat een brommend geluid.

1.4.2 Methode 2

De lat maakt opnieuw een brommend geluid. De lat beweegt ook naar omhoog t.o.v. het horizontaal vlak en na een tijdje naar omlaag en terug omhoog enz…

1.5 Theoretische verklaring

Voorwerpen die zowel voorwaarts bewegen als om zichzelf draaien, ondervinden een kracht loodrecht op de draaias. Deze kracht zorgt voor een gekromde baan. We spreken van de dynamische dwarskracht of het Magnus effect.

Om dit verschijnsel gemakkelijk te begrijpen bekijken we een stilstaande cilinder (of een bol) in een stationaire luchtstroom. Dit komt op hetzelfde neer als een cilinder die door de lucht beweegt.

-indien de cilinder niet om zichzelf zou draaien, dan wijken de stroomlijnen symmetrisch er rond zoals een ritssluiting die wordt opengetrokken.

[img]file:///C:/Users/eigenaar/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image006.jpg[/img]

Figuur 18: stroomlijnen van een niet-roterende cilinder

-indien de cilinder nu om zijn as draait (bv. In wijzerzin), dan gaan de omringende luchtlagen door wrijving enigszins meegesleept worden. In de situatie zoals op de figuur betekent dit dat de luchtlagen bovenaan een grotere snelheid verkrijgen. Zo wordt de druk bovenaan lager dan onderaan, waardoor we een liftkracht verkrijgen.

[img]file:///C:/Users/eigenaar/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image008.jpg[/img]

Figuur 19: liftkracht van een roterende plank

En door die ronddraaiende beweging zal de lat beginnen roteren, de lucht er rond in trilling brengen en alzo geluid produceren.

De draai om de topas is extern veroorzaakt, door de krachten op de lat waaronder de kracht van de wind zal de lat beginnen roteren.

Reageer