[natuurkunde] zwaartepunt, 2 verschillende materialen berekenen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

zwaartepunt, 2 verschillende materialen berekenen?

Ik weet hoe ik het totale zwaartepunt van de voorwerpen kan berekenen, maar hoe kun je het zwaartepunt berekenen van twee materialen met een verschillende dichtheid en dus een verschillende massa. weet iemand deze formule? alvast bedankt
zwaartekracht.png
zwaartekracht.png (15.92 KiB) 968 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: zwaartepunt, 2 verschillende materialen berekenen?

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: zwaartepunt, 2 verschillende materialen berekenen?

Zou je de methode die je normaal gebruikt , wat nader willen toelichten?

Berichten: 9

Re: zwaartepunt, 2 verschillende materialen berekenen?

eerst oppervlakte van de blokjes afzonderlijk berekenen A1 en A2, daarna de totale oppervlakte A. vervolgens de plaats van het zwaartepunt van de blokjes. en dan de formule toepassen

x= ( A1.X1+A2.X2)/A

maar met deze methode zijn de 2 materialen hetzelfde

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: zwaartepunt, 2 verschillende materialen berekenen?

De methode die je gebruikt is juist

Je gebruikt de methode van de statische momenten

Maar als een vlakke plaat niet overal de zelfde dichtheid heeft , dan werkt deze methode niet meer

Dan moeten we de methode van de werkelijke krachtmomenten gebruiken

Daar mijn scannner de geest heeft gegeven , kan ik je op dit moment niet verder helpen, maar ik zal proberen om morgen vanaf een andere lokatie een opgave te geven die het een en ander duidelijk maakt

Geef als je wilt van de figuur in je bericht de maten en de soortelijke massa , dat is praktisch .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: zwaartepunt, 2 verschillende materialen berekenen?

zevenwicht.png
zevenwicht.png (13.28 KiB) 973 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: zwaartepunt, 2 verschillende materialen berekenen?

aadkr schreef: ma 18 feb 2013, 23:17
De methode die je gebruikt is juist

Je gebruikt de methode van de statische momenten

Maar als een vlakke plaat niet overal de zelfde dichtheid heeft , dan werkt deze methode niet meer

Dan moeten we de methode van de werkelijke krachtmomenten gebruiken

Daar mijn scannner de geest heeft gegeven , kan ik je op dit moment niet verder helpen, maar ik zal proberen om morgen vanaf een andere lokatie een opgave te geven die het een en ander duidelijk maakt

Geef als je wilt van de figuur in je bericht de maten en de soortelijke massa , dat is praktisch .


maten zie figuur. het gewicht van het lood is 6 gram en van het doosje 13 gram. de soortelijke massa van lood is 11300 kg/m^3 en van karton denk ik 400 kg/m^3 de kartonnen balk is open langs binnen en de loden balk is vol.
zwaartekracht 2.png
zwaartekracht 2.png (21.91 KiB) 970 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: zwaartepunt, 2 verschillende materialen berekenen?

Bepaal dan net als in mijn voorbeeldplaatje de plaatsen van de respectievelijke massamiddelpunten, denk de respectievelijke massa's daarin geconcentreerd, hang die aan weerszijden van een denkbeeldig staafje en bereken op welk punt je dat staafje zou moeten ophangen om in evenwicht te zijn.

En dat punt is dan je gezamenlijke massamiddelpunt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: zwaartepunt, 2 verschillende materialen berekenen?

Jan van de Velde schreef: di 19 feb 2013, 17:44
Bepaal dan net als in mijn voorbeeldplaatje de plaatsen van de respectievelijke massamiddelpunten, denk de respectievelijke massa's daarin geconcentreerd, hang die aan weerszijden van een denkbeeldig staafje en bereken op welk punt je dat staafje zou moeten ophangen om in evenwicht te zijn.

En dat punt is dan je gezamenlijke massamiddelpunt.


dus moet je de formule

x= ((A1.X1+A2.X2)/A)

vervangen door

x= ((A1.X1.m1+A2.X2.m2)/(A+m))

?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: zwaartepunt, 2 verschillende materialen berekenen?

geen idee wat de A's, X-en en x in je formules voorstellen.

maar als je een gewichtje van 1 kg en een gewichtje van 4 kg hebt op een afstand van 1 m van elkaar, dan ligt het massamiddelpunt van het geheel op 0,2 m van het gewicht van 4 kg. (en dus op 0,8 m van het kleine gewicht)

evenwicht: kracht maal arm is gelijk:

1 x 0,8 = 4 x 0,2 :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: zwaartepunt, 2 verschillende materialen berekenen?

mag ik vragen: Hoe kom je aan dit vraagstuk?

Staat dit werkelijk zo in de studieboek mechanica ,of heb je dit vraagstuk zelf verzonnen

Een ding kan ik je beloven, en dat is dat dit vraagstuk moeilijk te berekenen is

We moeten de liggging van het zwaartepunt Z zowel in de x richting als in de y richting als in de z richting berekenen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: zwaartepunt, 2 verschillende materialen berekenen?

Ook zoiets vreemds

Je deelt in je laatste bericht door (A+m)

Dit kan natuurlijk nooit

Als je het goed vindt ,dan zal ik morgen het vraagstuk sterk vereenvoudigen met de maten erbij

Berichten: 9

Re: zwaartepunt, 2 verschillende materialen berekenen?

aadkr schreef: wo 20 feb 2013, 00:20
Ook zoiets vreemds

Je deelt in je laatste bericht door (A+m)

Dit kan natuurlijk nooit

Als je het goed vindt ,dan zal ik morgen het vraagstuk sterk vereenvoudigen met de maten erbij


Ik doe dit jaar mijn eindwerk en ik moet fysicaexperimenten maken en uitgebreid beschrijven. In een van de experimenten gaat het dus over de zwaartekracht en moet ik nu dus het doosje die ik praktisch gemaakt heb theoretisch beschrijven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: zwaartepunt, 2 verschillende materialen berekenen?

Zo blijven we heen en weer stuiteren :? .
  • teken een lengtedoorsnede van je doos met lood, zoals je eerder deed , maar nu op schaal (dwz, voor zo'n doosje lijkt me schaal 1 op 1, ware grootte dus, wel zinvol.
  • Geef in die doorsnede ook de massamiddelpunt lood en massamiddelpunt karton aan
  • massa doos is ?
  • zwaartekracht op doos is?
  • massa lood is?
  • zwaartekracht op doos is?
  • teken zwaartekrachtvectoren op schaal in je doorsnede
  • gum nu alles uit behalve je vectoren
  • verbind de voeten van je vectoren met een hulplijn
  • bereken wáár op die hulplijn je evenwichtspunt ligt.
De meeste van deze stappen zijn al eens langsgekomen hierboven. Kwestie van het eens even achter elkaar op een rijtje te zetten en uit te voeren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer