Waarom lijken alle zwarten op elkaar?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Waarom lijken alle zwarten op elkaar?

Waarom lijken alle zwarten op elkaar qua gezicht? en dit geld eigelijk voor maghrebs en Aziaten ook.

Heeft het iets met de natuur te maken dat ge u eigen ras anders beter kunt herkennen? weet er iemand dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Waarom lijken alle zwarten op elkaar?

Ik denk dat dit te maken heeft met een zogenaamde "urban legend".

Oftewel, omdat iedereen dit zegt gelooft men dit ook. Ik ben het hier echter niet mee eens. Ik vind (om maar wat te noemen) Snoop Dogg niet echt op Dr. Dre lijken, en Dr. Huxtable (Bill Cosby) niet op 50 Cent. Dit is bijvoorbeeld ook niet het geval bij Jacky Chan en Bruce Lee. Het idee dat westgerlinen hebben van negers is vaak het stereotype: Dikke lippen, kroeshaar en een ovaal gezicht.

Wij (westerlingen dus) beelden Aziaten in strips of (beeld)verhalen uit als mensen met een gele huid (terwijl dat echt onzin is; hun huid heeft dezelfde kleur als die van ons) en met een rond hoofd en naar beneden vallend haar. Omdat de westerling hiermee zo "gehersenspoeld" wordt nemen wij dit beeld voor waar aan.

Nog een voorbeeldje? Mao Zse Duong en je lokale afhaalchinees.

Die lijken toch niet echt op elkaar dacht ik zo.

De laatste: Stevie Wonder en Ray Charles (wel allebei blind :wink: )

Raspoetin
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom lijken alle zwarten op elkaar?

Het is inderdaad een fabeltje.

Ik heb eens een paar jaar lang Afrikaanse asielzoekers op visite gehad. Na een paar keer zie je echt wel de verschillen.

En weet je wat die zwarte jongens zeggen? Al die witten lijken op elkaar. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: Waarom lijken alle zwarten op elkaar?

De gezichten zullen bij alle volkeren ongeveer evenveel van elkaar verschillen, maar dat bijvoorbeeld de witte mens andere gezichtskenmerken heeft, waar jij dus op hebben leren letten, terwijl misschien Japanners op heel andere kenmerken letten.

Met tweelingen werkt het denk ik ook net zo, je moet de verschillen leren zien.
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Waarom lijken alle zwarten op elkaar?

Volgens mij heeft dat allemaal met 'het idee' aziaat of neger of andere te maken.

het is net zoals dieren, als je nu door een wij met koeien loopt ofzo zien voor jou al die koeien er hetzelfde uit, bijna alle soorten dieren zijn volledig hetzelfde voor ons.

Pas wanneer je ze beter leert kennen (persoonlijk) zie je duidelijke verschillen.

volgens mij zeggen negers en aziaten ook: al die bleekscheten(blanken) lijken toch goed op elkaar.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Waarom lijken alle zwarten op elkaar?

Misschien omdat er minder licht weerkaatst op hun zwarte huid.

Maar zelf denk ik dat onze witte hersenen meer gewend zijn aan witte gezichten en deze sneller kunnen verwerken/herkennen. Als je meer met zwarten omgaat zal daar wel verandering in optreden.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Waarom lijken alle zwarten op elkaar?

Het hangt helemaal af van een herkenningscentrum in de hersenen.

Waar je veel mee omgaat leer je de verschillen te zien.

Dit herkennen valt goed te trainen.

Voorbeeld, Honden:

Alle duitse herders lijken op elkaar, behalve als je je hele leven met een paar bent opgegroeid, dan is er wel duidelijk een verschil.

Dit geldt eigenlijk voor bijna alles, een postzegel verzamelaar zal een klein ontbrekend stipje op een postzegel 10x zo snel zien als iemand anders.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Waarom lijken alle zwarten op elkaar?

Ik denk toch dat we hier een aantal variabeltjes missen...

Raspoetin heeft inderdaad al het concept prototype uitgelegd wat een belangrijke determinant is voor gezichtsherkenning.

Een andere variabele die samenhangt met het prototype is de interactie.

Hoe dikwijls kom je in contact met negers? Niet vaak

Hoe dikwijls kom je in contact met de mensen in je winkelstraat? Analyseer je die ook van kop tot teen? Ben je die later ook niet vergeten?

Door de weinige contactmogelijkheden val je terug op ...prototypes. Zwart, dikke lippen, kroeshaar wordt dan de uitkomst van elke neger.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Waarom lijken alle zwarten op elkaar?

ik heb wel eens gehoord dat je daar als kind op geconditioneerd wordt het best te herkennen waar je in je jeugd het best mee omgaat, omdat het vooral belangrijk is je naasten te kunnen herkennen/onderscheiden.

Of dit helemaal waar is weet ik niet, en ik ben het er ook helemaal niet mee eens dat alle aziaten/afrikanen, ga zo maar door, op elkaar zouden lijken, ze verschillen onderling net zo veel als jij en ik. je kijkt volgens mij gewoon niet goed

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Waarom lijken alle zwarten op elkaar?

Ik kijk goed het valt me alleen niet zo op als bij blanken, het is me al meermaals opgevalle.

denk dat het idd meerdere oorzaken kent.

maar vooral met stereotypen te maken:

-zwart, dikke lippe, kroeselhaar (wat bijna altijd zo is)

-marokanen lijken ook vaak op elkaar

-zelfde met aziaten

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Waarom lijken alle zwarten op elkaar?

p__ schreef:Misschien omdat er minder licht weerkaatst op hun zwarte huid.

Maar zelf denk ik dat onze witte hersenen meer gewend zijn aan witte gezichten en deze sneller kunnen verwerken/herkennen. Als je meer met zwarten omgaat zal daar wel verandering in optreden.


dat zal er ook wel mee te maken hebben, want met zwarte valt het wel het meeste op :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Waarom lijken alle zwarten op elkaar?

-marokkanen lijken ook vaak op elkaar
Als je ze naast elkaar ziet, valt dat ook nogal mee hoor... :roll:

Kijk eens naar shouf shouf habibi, de serie.
Elke zondag 19.00 uur op Nederland 3

Shouf Shouf bij de VARA

‘Shouf Shouf! de serie’ is het vervolg op de succesvolle, oer-Hollandse speelfilm ‘Shouf Shouf Habibi’. Een verfrissende, eigentijdse Nederlandse comedy over de 20-jarige Ap, een in Nederland geboren Marokkaan die zijn plek probeert te vinden in de Nederlandse samenleving.

Ap’s vrienden zijn er nog lang niet aan toe om serieus te worden. Maar Ap laat zich niet meer door z’n vrienden beïnvloeden. Hij doet verwoede pogingen er het beste van te maken. Toch weet hij zich telkens weer in de nesten te werken en zweeft van het ene uiterste naar het andere.

‘Shouf Shouf’ schetst een hilarisch, confronterend, maar ook ontroerend beeld van het volwassen worden in een moderne, grote stad in Nederland.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Waarom lijken alle zwarten op elkaar?

Gray schreef:Ik kijk goed het valt me alleen niet zo op als bij blanken, het is me al meermaals opgevalle.

-marokanen lijken ook vaak op elkaar

-zelfde met aziaten
zeg dit tegen een marokaan of aziaat, en ze zullen je stellig tegenspreken, sterker nog, voor aziaten die opgegroeid zijn in hun land van herkomst (= erg veel aziaten om je heen) zijn blanken een heel stuk moeilijker uit elkaar te halen (dan hun eigen bevolkingsgroep), het is dus echt een vorm van conditionering

Berichten: 209

Re: Waarom lijken alle zwarten op elkaar?

He mechanisme in ons brein waardoor we denken dat zwarten veel meer op elkaar lijken is doordat als we meer ervaring krijgen met dingen, dan gaan we ook meer verschillen en overeenkomsten leren. Daardoor zie je steeds makkelijker verschillen en dat verklaart dat je na een tijd ervaring met vele zwarte mensen je ook duidelijker de verschillen ziet en je ze dan beter uitelkaar houdt.

Dit is bij concepten ook zo: als we meer ervaring krijgen met een categorie, dan leren we de categorie sneller onderscheiden van andere categorieen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Waarom lijken alle zwarten op elkaar?

het is dus echt een vorm van conditionering


dat heeft met conditionering echt helemaal niets te maken

Reageer