Springen naar inhoud

Casus en diagnostiek

• Log in om te kunnen reageren

The artist

The artist

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2013 - 19:24

Hallo iedereen

Onderaan schets ik jullie kort een situatie:
Het gaat hier om een patiënt van 62 jaar (vrouw) met vrij uiteenlopende problemen.
De problemen lokaliseren zich voornamelijk ter hoogte van het maag/darmstelsel, dit uit zich in regurgitatie van voedsel en een bittere smaak in de mond, soms blijven brokstukken vastzitten, de pijn die ze ervaart t.h.v. het sternum dat uitstraalt naar de rug toe geeft ze een 6 (VAS- schaal), dit treedt voornamelijk op wanneer ze ligt, ze weet zich dan geen houding aan te nemen. De PPI's die ze kreeg hielpen niet. Ze heeft ook last van obstipatie afwisselend met diarree en pijn in de buik, vlak na de maaltijd moet ze soms dan ook meteen naar de toilet. Verder heeft ze geregeld migraïne aanvallen. Er is ook sprake van herpes genitalis die sinds kort optrad.

Labo uitslag geeft volgende waarden:
Hb 15,0 g/dl
Ht 47, 8 % (+)
Fe 56 µg/dl
Transferrine OK
Ferritine 354 µg/l (++)
Lymfo's OK
Trombocyten OK

K 5,3 mmol/l (+)
Bicarbonaat 22 (-)

Nierfunctie OK
Glucose OK

CRP 109 mg/l (+++)

Thuismedicatie:
Angelique

Welke problemen stellen zich hier?
- Pt heeft last van regurgitatie en vaststeken van voedsel en hierbij een bittere smaak in de mond => de uitstralende pijn naar de rug toe en pijn thv sternum => achalasie of gastro-oesofagale reflux?

De vraag: overmatige zuurproductie, te weinig bicarbonaat, slechte bezenuwing slokdarm?

Aangewezen onderzoeken: pH metrie, slokdarmmanometrie (?)

- Dyspepsie
- Periodieke afwisseling in het stoelgangpatroon => irritable bowel syndrome?
Hoe kunnen we dit nauwkeuriger beoordelen?

Is er volgens jullie mogelijk een verband tussen de 2 bovenstaande problemen?

Hoe zouden jullie hier verder handelen?

Ik hoor het graag!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2013 - 00:00

Is dit het enige dat je van patiente weet, want ik zou graag aanvullende informatie willen weten zoals B-symptomen (gewichtsverlies, nachtzweten, eetlust etc.), bekend met migraine, lokken bepaalde producten de klachten uit etc. En hoe zijn de vitale parameters? (koorts? ademhaling? saturatie? etc)

1) Passageklachten, cave structurele afwijking thv slokdarm/maag zoals een maligniteit, oesofagitis (evt. Herpes-oesofagitis gezien Herpes genitalis-infectie), achalasie. Uitstraling naar de rug pleit voor pancreaslijden.
Of je bij reflux-oesofagitis uitstraling naar de rug krijgt betwijfel ik. Zou je volgens mij ook wat meer effect verwachten van de protonpompremmers. Evt bijwerking van Angeliq (volgens het farmacotherapeutisch kompas: migraine, gastro-intestinale stoornis, smaakstoornissen)

2) Veranderd ontlastingspatroon bij ouder persoon, cave maligniteit, steatorroe bij pancreaslijden, IBS, IBD, evt bijwerking Angeliq

3) Een herpesinfectie, cave immuungecomprommitteerd evt bij maligniteit of anderszins (HIV)

4) Migraine, mogelijk pre-existent? Evt bijwerking Angeliq. Eerste migraine op oudere leeftijd is cave ruimte-innemend proces in hoofd. Dus cave metastasen in dit specifieke geval. Je kunt nog denken aan een herpes-encefalitis, maar dan verwacht je wel wat meer klachten.

Maar goed, kanker straalt wel een beetje van deze casus af met name gezien de hoge ontstekingsparameters. Het Hb is overigens wel normaal. Vaak verwacht je iets van een normocytaire anemie, maar dat hoeft niet.
Bicarbonaat is laag/normaal, heeft denk ik niet zoveel klinische betekenis.

Plan van aanpak mijns inziens om mee te beginnen:
- vitale parameters
- uitgebreid lab: BSE, leverfunctie (LDH!) + amylase/lipase
- gastroscopie voor evt biopt, kun je meteen testen op H. Pylori.
- echo abdomen
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures