Derde nucleaire test van Noord-Korea

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

Derde nucleaire test van Noord-Korea

Derde nucleaire test van Noord-Korea
In uitdagendheid van de internationale gemeenschap heeft Noord-Korea zijn derde nucleaire test uitgevoerd. De vraag is in hoeverre deze bedreiging de machtsverhoudingen in de region zal beïnvloeden.

De test zou Noord-Korea een stap dichter brengen bij het ontwikkelen van een kernkop die een van de vele raket soorten die Noord-Korea heeft opgeslagen kan wapenen. Hiermee kan de machtsverhoudingen in het Verre-Oosten veranderen gezien zulke raketten een in staat zijn om alle delen van Zuid-Korea te raken en zelfs een groot gedeelte van Japan. Japan en Zuid-Korea zullen in reactive hoogstwaarschijnlijk hun verdediging opbouwen.

Velen hadden gehoopt dat Kim Jon-un zich zou distantiëren van het militaire beleid van zijn vader. Maar het buitenlands beleid van Pyongyang blijkt nog steeds geworteld te zijn in het versterken van de militaire macht.

De nucleaire test komt op een nogal wat gespannen moment in de region. Noord-Korea heeft zelfs van zijn bestaande bondgenoot China kritiek gekregen. Ondanks de materiële en politieke steun voor Noord-Korea blijken de nucleaire tests ook het geduld van China te testen. Zo blijkt uit een artikel in The Global Times dat de Chinese regering Noord-Korea eerder ook had gewaarschuwd en dat het ‘een zware prijs zal betalen’ als het doorgaat met de nucleaire test. De Japanse premier, Shinzo Abe, beschreef de test als een ‘ernstige bedreiging’ die niet getolereerd kan worden.

De test van afgelopen dinsdag bleek dusdanig getimed te zijn om maximale international aandacht te krijgen. China, Japan en Zuid-Korea zijn allemaal gevoelige politieke veranderingen aan het ondergaan, terwijl de Amerikaanse president Obama aanvangt aan zijn tweede termijn. Bovendien is Zuid-Korea momenteel voorzitter van de VN-Veiligheidsraad.

Dat Noord-Korea zoveel aandacht op zich wil krijgen doet critici vermoeden dat Noord-Korea deze tests wil gebruiken om andere landen af te schrikken. Met name de Amerikanen, zodat Noord-Korea tijd en ruimte voor zich weet te creëren om meer te kunnen werken aan hun militaire programma.

Er wordt verondersteld dat vier andere landen nucleaire wapens hebben of kerwapens hebben getest. Hieronder vallen Israël, die nooit heeft erkend een kernwapenprogramma te hebben, India en Pakistan waarvan wordt verondersteld dat ze beide ongeveer 50 kernkoppen hebben en Noord-Korea die afgelopen dinsdag zijn derde test heeft uitgevoerd. Sommige beweren dat Iran ook een nucleair wapenprogramma heeft al is er geen sluitend bewijs dat Iran een poging heeft gemaakt voor het maken van een bom.

De VN-Veiligheidsraad heeft om een spoedvergadering geroepen als gevolg van deze nucleaire tests. De Verenigde Staten, Rusland, China, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zijn de eerste vijf landen die nucleaire wapens wisten te ontwikkelen en te testen. Tevens hebben deze vijf landen ook vetorecht in de VN-Veiligheidsraad.

Gezien China een bondgenoot is van Noord-Korea lijkt het erop dat China de sleutelrol heeft in het omgaan met deze crisis. De vraag is of onder de nieuwe leider Xi Jingping een harder beleid gezien zal worden. Deze crisis zal in ieder geval een belangrijke test zijn voor de nieuwe Chinese leiders.
Bron: http://allesinperspe...oord-korea.html

Is dit een provocatie of een militaire ontwikkeling om Zuid-Korea aan te vallen?

Berichten: 12.262

Re: Derde nucleaire test van Noord-Korea

Het is gewoon een test, zoals onder meer amerika, rusland, engeland en frankrijk er zoveel gedaan hebben. Het lijkt erop dat de explosieve kracht vergelijkbaar is met de bommen die in WW2 gebruikt zijn, maar veel meer is er eigenlijk niet bekend.

Wat bijvoorbeeld ontbreekt is hoe groot de testinstallatie was. Een atoombom is een behoorlijk complex apparaat - er wordt gebruik gemaakt van explosieve lenzen om een bol splijtbaar materiaal samen te persen, en dat moet behoorlijk nauwkeurig gebeuren. Of het systeem van noord korea al zo klein is dat het uberhaupt verplaatsbaar is valt nog te bezien, maar het zou best kunnen.

Of ze ermee op zuid-korea zullen schieten? Ergens moet je tamelijk mesjogge zijn om een atoombom op een buurland te gooien, maar zolang de wind de goede kant op staat kan het wel. Ik denk dat de ambitie eerder is om de VS te kunnen raken, maar dat gaat voorlopig echt niet gebeuren.
Victory through technology

Berichten: 567

Re: Derde nucleaire test van Noord-Korea

Wo I en WO II hebben de ambitie dat Hitler de wereld wou veroveren.

En met koude oorlog erna, met zijn kernwapendreiging, was er een probleem dat heel de wereld zou getroffen worden.

Landen zoals Iran, Noord-Korea zijn schurkenstaten, waarbij bovenstaande niet geld.

Als zij een kernbom afvuren met de nodigge radioactiviteit in de lucht, dan krijgen ze de hele wereld tegen.

En dan zal het één tegen allen zijn.

Ik denk zelfs dat in zulks een geval er bijvoorbeld voor Noord-Korea of Iran geen burgers gespaard zullen blijven.

Heel het zootje gaat dan tegen de vlakte.

Ik ben er dus niet echt bang voor, behalve voor wat radioactiviteit windafwaars, van een eventuele inslag.

India en Pakistan is een koude oorlog in het klein. Het is machtsvertoon, en eigenlijk zijn het geen schurkenstaten.

Het probleem met schurkenstaten is dat ze misschien bereidt zijn ernstig geraakt te worden .

Berichten: 12.262

Re: Derde nucleaire test van Noord-Korea

Ik vraag me af hoe ze daar omgaan met eventuele vergelding van een dergelijke aanslag. Vrijwel de hele wereld hebben ze toch al tegen in noord korea.

Mochten ze een atoomwapen inzettend denk ik dat de de laatste steun (bijv van china) ook zullen verliezen, en dat zal het getroffen land geheid een vergeldingsaanval uitvoeren, met internationale steun (i.e. het amerikaanse leger, denk ik). Dat daar burgerslachtoffers door vallen lijkt me onvermijdelijk, al zal zo'n offensief toch vooral tegen het noord koreaanse leger en bewind gericht zijn.

Soms vraag ik me af hoe de bevolking er daar tegenover staat - je ziet natuurlijk wel alle propaganda waarin iedereen het regime onvoorwaardelijk lijkt te steunen, maar anderzijds zijn die mensen natuurlijk ook niet gek. Zich uitspreken tegen het regime zullen ze nu niet openlijk doen, maar als het een keer begint te wankelen kan dat maar zo omslaan.
Victory through technology

Reageer