[natuurkunde] Onbekende waarde oefensom?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Onbekende waarde oefensom?

Hallo!

Waarschijnlijk is het ontzettend logisch, maar ik zit er inmiddels al een lange tijd over te broeden wat het toch zou kunnen zijn. Voor natuurkunde ben ik een opgave aan het maken waarbij ik een x-component en een y-component moet ontbinden. Nu heb ik naar de uitwerkingen gekeken, en helaas heeft dat mij weinig helderheid geboden. Ook dezelfde opgave die door een scholier wordt uitgelegd op YouTube gaf geen uitleg waarom hij 'opeens' gebruik maakt van de 0.80 en 0.60 waarden bij de ontbinding.

Ik heb de gehele uitwerking van de som bijgevoegd en het betreffende deel rood gearceerd.

Hopelijk kan en wil iemand mij uitleggen waar deze twee waarden vandaan komen? Alvast bedankt! :)
natuurkundeopgave.jpg
natuurkundeopgave.jpg (119.58 KiB) 159 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Onbekende waarde oefensom?

De tekeningen zijn op schaal, dus ik neem aan dat je gewoon kan meten dat Fay (de verticale ontbinding van Fa) 0,6 maal zo lang is als Fa zelf, en horizontaal, dat Fax 0,8 maal zo lang is als Fa zelf ?

Eigenlijk is Fay gelijk aan Fa sin(alpha), en Fax gelijk aan Fa cos(alpha), als je alpha zou kennen of gegeven krijgen. Hier krijg je de hoek niet gegeven maar kan je wel op schaal gaan meten.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 2

Re: Onbekende waarde oefensom?

Aah dat verklaard een hoop. Ontzettend bedankt voor de snelle reactie! Ga ik gelijk weer aan de slag ^^

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Onbekende waarde oefensom?

fijn zo. succes !
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Reageer