Verband elektrisch vermogen - kleur --- Zonne-energie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Verband elektrisch vermogen - kleur --- Zonne-energie

Ik vroeg me af of er een verband is tussen het vermogen wat een bepaalde kleur oplevert. Als ik zelf ga beredeneren lijkt met dat wel, infrarood is niet schadelijk voor het menselijk lichaam. Terwijl ultraviolet dat wel is. Heeft violet licht dan ook een hoger vermogen dan rood licht?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Verband elektrisch vermogen - kleur --- Zonne-energie

Lees dit Wikipedia artikel eens door.

De straling met een lager energieniveau per foton heeft een grotere golflengte dan de straling met een hoger energieniveau per foton.

Er is een verband tussen het energieniveau E van een foton en de frequentie f van de bijbehorende golf. Deze relatie is

Afbeelding

waarin Afbeelding de constante van Planck is, en f de frequentie is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Verband elektrisch vermogen - kleur --- Zonne-energie

Krentenbol schreef: wo 20 feb 2013, 22:19
"Verband elektrisch vermogen - kleur --- Zonne-energie"

Ik vroeg me af of er een verband is tussen het vermogen wat een bepaalde kleur oplevert.

Als ik zelf ga beredeneren lijkt met dat wel, infrarood is niet schadelijk voor het menselijk lichaam. Terwijl ultraviolet dat wel is. Heeft violet licht dan ook een hoger vermogen dan rood licht?
Gezien de titel met de woorden zonne-energie en elektrisch vermogen bedoel je vermoedelijk een zonnepaneel dat licht omzet in elektriciteit? De nu gebruikelijke halfgeleidermaterialen bereiken het maximale rendement slechts voor een beperkte band van het zonlichtspectrum. Onderzoekers en fabrikanten proberen dat te verbeteren door nieuwe materialen en door meerdere lagen voor verschillende kleuren.

Kleur is direct gerelateerd aan de energie per foton, maar vermogen niet. Vermogen is gelijk aan de energie per foton maal het aantal fotonen per seconde.

Ultraviolet licht is schadelijker voor de huid dan rood licht met een hoger vermogen (mits de opwarming van de huid binnen de perken blijft).

Berichten: 3

Re: Verband elektrisch vermogen - kleur --- Zonne-energie

Ik bedoel dan stel dat er even veel rood licht op het paneel valt als violet licht, is er dan meer energie bij het violette licht dan bij het rode?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Verband elektrisch vermogen - kleur --- Zonne-energie

Dat is niet te beantwoorden omdat onduidelijk is wat je bedoelt met "even veel", en welke golflengtes je precies bedoelt met rood en violet. Misschien bedoel je de verlichtingssterkte in lux, dat is watt/m2 met de gevoeligheid van het menselijk oog als weegfactor. In de grafiek op deze wikipediapagina kun aflezen of het oog gevoeliger is voor jouw rood of voor jouw violet. Als je met "even veel" het aantal fotonen zou bedoelen dan is het weer anders.

Berichten: 3

Re: Verband elektrisch vermogen - kleur --- Zonne-energie

Ik bedoel met het zelfde aantal lux het aantal fotonen en de energie die deze fotonen mee brengen. Sorry voor mijn onduidelijkheid. Ben niet helemaal op m'n gemak in deze sector.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Verband elektrisch vermogen - kleur --- Zonne-energie

Zelfde aantal fotonen is meer energie naarmate de frequentie toeneemt.

Uit #2:
Er is een verband tussen het energieniveau E van een foton en de frequentie f van de bijbehorende golf. Deze relatie is Afbeelding waarin Afbeelding de constante van Planck is, en f de frequentie is.

Reageer