Na mijn HBO

Reageer
Berichten: 50

Na mijn HBO

Beste forumleden,

Na mijn HBO wil ik op universitair niveau chemie gaan studeren. Hierover heb ik een paar vraagjes ter bevestiging .

Tot nu toe heb ik maar 2 universiteiten kunnen vinden die deze studie aanbieden:

- Vrije universiteit Amsterdam;

- Rijksuniversiteit Groningen.

Klopt dit? Zijn er meer universiteiten met deze studie?

*Ik bedoel dus echt chemie, niet chemische technologie e.d.

Ook nog even een hele basische vraag, tijdens het zoeken raakte ik in de war met termen.

Het gaat toch zo?:

MBO (verschillende niveau's) > HBO (ook wel bachelor) > WO (ook wel master)

Klopt dit? Of zit ik fout?

Edit: ''De eerste 3 jaar van de studie is het Bachelor gedeelte. Hierna komt de Master studie. Dit duurt ongeveer 2 jaar.(1)''

Oke, dus wanneer je al een HBO studie heb, hoef je alleen het master gedeelte te doen. Dit komt ook overeen met wat ik heb gevonden. Dat is dan duidelijk.

Bij voorbaat dank,

Eggywontgrow

[1] http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... nederland/ 22-02-13
“We are so vain that we even care for the opinion of those we don't care for.”
- Marie von Ebner-Eschenbach

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Na mijn HBO

Nee zo werkt het niet. HBO bereidt je voor om te gaan werken. WO bestaat gewoon uit 2 fases: bachelor+master, maar je kan niet zomaar elke master volgen met eender welke bachelor opleiding. Afhankelijk van wat je nu studeert kan je misschien wel een verkort programma krijgen, maar direct in de master beginnen lijkt me onwaarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: Na mijn HBO

Op de TU Delft worden schakelprogramma's aangeboden, die afhankelijk van de opleiding, circa een half jaar (bijv. Bouwkunde) tot 1 jaar duren (bijv. Lucht- en Ruimtevaarttechniek). Na dat programma kan je dan aan een master beginnen. Hoe dat op andere universiteiten zit weet ik niet, maar ik kan mij voorstellen dat die ook dergelijke programma's aanbieden.
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Na mijn HBO

Je moet er inderdaad echt op letten dat er een verschil zit tussen de HBO bachelor en de WO bachelor. Het zou natuurlijk ook raar zijn als dit niet zo was, HBO is 4 jaar na de HAVO en WO bachelor 3 jaar na VWO anders zou het dus niets uitmaken of je HAVO of VWO zou doen.

Berichten: 50

Re: Na mijn HBO

Ik ben er inmiddels al achter :) Bedankt voor de hulp allemaal.
“We are so vain that we even care for the opinion of those we don't care for.”
- Marie von Ebner-Eschenbach

Reageer