Springen naar inhoud

Koperchelaat

• Log in om te kunnen reageren

gertsteurs

gertsteurs

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2013 - 13:02

Hoi allemaal

Ik heb een vraag, maar ben niet zeker of dit de goede plaats is om ze te stellen...

Ik heb een product gekregen dat doorgaat onder de naam 'koperfacet'. Volgens het etiket bevat het 20% koperchelaat en 30% glycerine, de overige 50% zal waarschijnlijk water zijn. Mijn vraag is nu: welk chelaat is dit? Is er een manier om uit te zoeken of dit bijvoorbeeld koper-EDTA is, of hydroxo-koper, of ... ? Of is er een reden waarom het meer logisch is dat het het ene is in plaats van het ander? Het zou dienen om toe te dienen aan pluimvee...

Ik denk dat het dan waarschijnlijk EDTA zal zijn, maar kan iemand dit bevestigen of ontkennen?

Alvast bedankt!
Gert

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 februari 2013 - 18:25

Offtopic: ik heb diermedicatie altijd al een vreemd iets gevonden. Opgelost koper, nu vraag ik je...

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 februari 2013 - 14:11

Er zijn natuurlijk analytisch chemische methoden om uit te vissen welk chelaat het is. Een manier is kristallen laten groeien en diffractie aan doen. Andere analysemethoden zullen ervan afhangen wat je als alternatieve mogelijkheden hebt voor de stof.

@Fuzzwood een interessant preparaat inderdaad, maar zo ik lees moet het gelukkig 1:30000 worden verdund in het drinkwater. Er is ook een zinkvariant waar zeugen mooi van gaan glimmen....

H.A.Workel

H.A.Workel

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2013 - 13:12

Hallo Gert, als dit product wordt gebruikt in diervoeder (pluimvee) dan is het gereglementeerd. Er is EU wetgeving over alle toevoegingsmiddelen. Kijk op de website van het Productschap veevoeder (www.pdv.nl) en zoek op koper chelaat. Dan zie je dat het kan gaan over het koper chelaat van glycine of het koper chelaat van de hydroxy analoog van methionine. Daar vind je ook hoeveel er per diersoort toegevoegd kan/mag worden. Op het etiket zou moeten staan volgens welke EG richtlijn er toelating is als diervoeder.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures