[scheikunde] pH van Dubbelfriss

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

pH van Dubbelfriss

Hoi,

Bij scheikunde moeten we een PO maken. een vriendin en ik hadden het idee om de Ph in dubbelfriss te bepalen dmv titratie.

We hebben 6 smaken elke 2x getitreerd. Om de boel een beetje te verdelen kreeg ik de taak om de Ph uit te rekenen.

Alleen als ik het doe dmv de H3O+ molariteit kom ik uit op 1,1

We hebben bij de smaak witte druif citroen de volgende gegevens gebruikt:

25 mL van de dubbelfris.

10.6975 mL NaOH met een molariteit van 0.185

De indicator de we hebben gebruikt was fenolftaleïen.

Ik heb de de H30+ concentratie uitgerekend met deze berekening:

0.185/1000*10.6975*40 = 0.0791615

En dan de Ph kwam uit op 1,1 dmv -log(0.0791615)

Wat doe ik fout? Moet er nog wat gedaan worden met de indicator of is het iets anders waardoor het fout gaat. Want ik kan me amper voorstellen dat dubbelfrisss een Ph van 1,1 heeft.

Sorry als dit al een eerder besproken onderwerp is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH van Dubbelfriss

1) eenheden, 2) waar komt die 40 vandaan? Als dat een verkorting is van 1000/25 om de hoeveelheid dubbelfriss te verrekenen, dan klopt dat samen met de rest van je berekening.

Als controle eens gewoon een pHpapier in het spul gedipt?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: pH van Dubbelfriss

Belangrijke opmerking vooraf: een titratie levert in 't algemeen geen pH (concentratie H3O+), maar een concentratie zuur als eindresultaat. Voor een sterk zuur komt dat op hetzelfde neer, maar niet voor een zwak zuur. Ik heb geen idee wat er allemaal in zo'n dubbelfriss zit, maar het zou wel eens een mengsel van allerlei zwakke zuren kunnen zijn, en dan heb je de totale concentratie zuur berekend, en niet de pH (die hoger zal liggen dan je uit de titratie zou afleiden).

Een pH meet je met een pH-meter.

Voor de berekening zelf: zie opmerking van Fuzzwood.

En dan vraag ik me nog af:
xMartJuH schreef: za 23 feb 2013, 17:38
10.6975 mL NaOH
Hoe kom je aan zo'n "nauwkeurig" volume?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 3

Re: pH van Dubbelfriss

Fuzzwood schreef: za 23 feb 2013, 18:20
2) waar komt die 40 vandaan? Als dat een verkorting is van 1000/25 om de hoeveelheid dubbelfriss te verrekenen, dan klopt dat samen met de rest van je berekening.
Dat komt inderdaad van 1000/25
Typhoner schreef: za 23 feb 2013, 18:25
Belangrijke opmerking vooraf: een titratie levert in 't algemeen geen pH (concentratie H3O+), maar een concentratie zuur als eindresultaat. Voor een sterk zuur komt dat op hetzelfde neer, maar niet voor een zwak zuur. Ik heb geen idee wat er allemaal in zo'n dubbelfriss zit, maar het zou wel eens een mengsel van allerlei zwakke zuren kunnen zijn, en dan heb je de totale concentratie zuur berekend, en niet de pH (die hoger zal liggen dan je uit de titratie zou afleiden).
Er is dus anders dan de Ph meten met een meter geen manier om die uit te rekenen?
Typhoner schreef: za 23 feb 2013, 18:25
En dan vraag ik me nog af:

AfbeeldingxMartJuH, op 23 februari 2013 - 17:38, zei:

10.6975 mL NaOH

Hoe kom je aan zo'n "nauwkeurig" volume?
Van die smaak hebben we 4 titraties gedaan omdat de eerste 2x onze eerste keren waren dus voor de eerste zekerheid wilden hebben. Dat getal is dus het gemiddelde.

We hebben wel als controle alle dubbelfriss met een meter gemeten ze lagen allemaal rond de 3,0. Maar als we alleen dat gebruiken is het wel een heel makkelijk PO

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: pH van Dubbelfriss

xMartJuH schreef: za 23 feb 2013, 18:35
We hebben wel als controle alle dubbelfriss met een meter gemeten ze lagen allemaal rond de 3,0. Maar als we alleen dat gebruiken is het wel een heel makkelijk PO


weet je welke zuren er in dubbelfriss zitten? Je kan nu iig de gemiddelde Kz-waarde van die zuren vinden uit de concentratie zuur en de gemeten pH, ik zeg maar zoiets.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 3

Re: pH van Dubbelfriss

Typhoner schreef: za 23 feb 2013, 20:56
weet je welke zuren er in dubbelfriss zitten? Je kan nu iig de gemiddelde Kz-waarde van die zuren vinden uit de concentratie zuur en de gemeten pH, ik zeg maar zoiets.


Nee, geen idee. Het staat ook nergens vermeld. We houden het dan alleen maar bij de concentratie H3O+ van de uitkomsten van de titratie en dan de gemeten pH's. Dan zal het vast wel goed zijn. Maar dankjewel!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH van Dubbelfriss

Ik zie op mijn pak naast me sowieso citroenzuur terug. Heb je tenminste iets om op te focussen. :)

Reageer