Springen naar inhoud

Van compressieverhouding naar eind druk.


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Lunarvr

    Lunarvr


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2013 - 16:06

Hallo allemaal,

Na een zoektocht op het internet heb ik helaas mijn antwoord nog niet kunnen vinden en probeer ik het zelf eens op het forum.

Ik vraag het even in het kort. De compressieverhouding is 1:12,1 volgens de technische gegevens. Ik meet zelf een druk met een compressiemeter van 6.1 bar in de cilinder. Hoe weet ik nou of deze waarde goed genoeg is? Hoe bereken ik de compressieverhouding om naar de eind druk in de cilinder?

Ik hoop dat ik het in het juiste forumgedeelte heb gepost. Mijn excuses als dit niet zo is.
Hartelijk dank!

Lunar

Veranderd door Lunarvr, 24 februari 2013 - 16:08


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2013 - 16:39

de gemeten druk hangt af van de klepstand. De waarde die je meet heeft ook een tolerantieveld, die je ergens zou moeten kunnen terugvinden. 6 bar klinkt wel weinig, maar indien er een lange overlap is tussen de inlaat- en uitlaatklep(pen), is dit mogelijk.
Het omrekenen is een theoretische oefening, waarvoor je het volume tussen de culasse en de zuiger (op het bovenste dode punt) en het "swept" volume (opp. zuiger x slaglengte) nodig hebt. Dit houdt geen rekening met klepopeningen en dergelijke.

#3

Lunarvr

    Lunarvr


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2013 - 17:02

Het gaat hierbij om een 2-takt met spoelpoorten in de cilinderwand en dus zonder kleppen.
Lastig om zo te bepalen wat het volume is tussen de culasse en BDP van de zuiger, omdat ik nogal een vreemd ontworpen cilinderkop heb, waarbij de bougie niet precies in het midden van de cilinderkop zit.

Oppervlakte van de zuiger is pi*0,020² = 0,0012566 m² en de slaglengte is 39,3mm, dus 0,0393m
Swept volume is dus: 0,0000493843. Of heb ik dit fout berekend?

Het gaat om een 50cc cilinder met een boring van 40mm.

En dan moet je nog rekening houden met de uitlaatpoort en spoelpoorten, omdat de slag al begint als de zuiger die poorten nog niet afgesloten heeft.

Veranderd door Lunarvr, 24 februari 2013 - 17:08


#4

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 februari 2013 - 20:22

Oppervlakte van de zuiger is pi*0,020² = 0,0012566 m² en de slaglengte is 39,3mm, dus 0,0393m
Swept volume is dus: 0,0000493843. Of heb ik dit fout berekend?

Het gaat om een 50cc cilinder met een boring van 40mm.

Berekening is juist.
0,0000493843 m3 is vrijwel 50 cc.

Ik heb weinig verstand van motoren, maar een cilinderdruk van slechts 6 bar bij een compressieverhouding van 12 lijkt me absurd laag. Als men een volume atmosferische lucht in een afgesloten cilinder met een factor 12 verkleint zal de druk toenemen naar ruwweg 20 - 30 bar, afhankelijk van mate van cilinderkoeling. Dat is een simpele thermodynamische berekening, zonder rekening te houden met te laat of te vroeg sluitende of openende poorten of kleppen.

Ik vraag me overigens af onder welke condities je die 6 bar gemeten hebt. Hoe heb je de zuiger precies naar de top gebracht om de compressie te bewerkstelligen?

En dan moet je nog rekening houden met de uitlaatpoort en spoelpoorten, omdat de slag al begint als de zuiger die poorten nog niet afgesloten heeft.

Wellicht kan iemand er iets zinnigs over zeggen als men weet welk fabrikant en typenummer die motor is, en als er een tekening van de verticale doorsnede van de cilinder is waarin alle maten staan, inclusief positie en doorsnede van alle poorten.

Veranderd door Fred F., 24 februari 2013 - 20:33

Hydrogen economy is a Hype.

#5

Lunarvr

    Lunarvr


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2013 - 20:52

Dat klinkt ook erg weinig, maar volgens mij hebben ze dan de totale slag gerekend in de berekening voor de compressieverhouding en niet vanaf het punt dat de zuiger de cilinderpoorten sluit.

Het blok doet het trouwens gewoon perfect, maar ik vraag mij af hoeveel compressie hij vanuit de fabriek hoort te hebben. Tekeningen enzovoort zijn niet te vinden, denk ook niet dat fabrikanten die prijsgeven, omdat andere bedrijven het na kunnen maken. (gebeurt namelijk nogal vaak met onderdelen van scooters, brommers en karts)

Ik ga wel even langs een zaak en vraag even of zij voor mij de compressie van een nieuw model (zelfde blok) kunnen opmeten.

Veranderd door physicalattraction, 25 februari 2013 - 09:21
Onnodige quote verwijderd


#6

remcolent

    remcolent


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2013 - 03:09

Je moet idd uitgaan van het punt dat de zuiger de spoelpoorten sluit.
Je kan wat olie door het bogie gat naar binnen gieten, dan meten de compressie meten.
Als je dan een aanmerkelijk hogere waarde meet , zijn minimaal de zuiger veertjes op.
De olie die je er ingiet zorgt namelijk voor wat extra afdichting.

#7

Lunarvr

    Lunarvr


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2013 - 22:16

Ik heb navraag gedaan bij iemand die docent is en gespecialiseerd is in 2-takt blokjes. Een goede compressie zit tussen de 5,4 en 6,4 bar. Ik heb dus een uitstekende compressie met mijn 6,1 bar.

Mijn vraag is beantwoordt. Hartelijk bedankt voor het reageren en meedenken.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures