Duits: "ja"

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 620

Duits: "ja"

Hoi

Kan iemand me zeggen wat het nut is van het woordje "ja" in bepaalde zinnen in het Duits?

Een voorbeeld:

"Das ist ja ganz einfach!"

En als je de weg aan iemand uitlegt, waarom blijft het naamwoord nominatief?

Een voorbeeld:

"Dann gehen sie in die ...allee" (Waarom niet der; datief?)

Bedankt

-D.T.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Duits: "ja"

1. Een stopwoordje zoals er wel meer zijn in elke andere taal: 'you know' in het Engels is evenmin nuttig en wordt (al dan niet gepast) overal tussen geworpen.

2. Datief voor een plaats aan te geven; accusatief voor een richting aan te geven bij het voorzetsel in als ik met niet vergis. Correcties zijn welkom.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 12.262

Re: Duits: "ja"

Wellicht is het vergelijkbaar met het (vooral vlaamse?)

"Dat is -juist- heel gemakkelijk" ?

of iets meer nederlands

"Dat mag -dus- helemaal niet"

voor situaties waarbij het zonneklaar is dat iets niet mag.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Duits: "ja"

In het Duits wordt in plaats van "ja" ook wel "doch" gebruikt, net zoals in het Nederland bijvoorbeeld "toch". "Dat is (toch) heel eenvoudig?" als vertaling van jouw "Das ist ja ganz einfach!".

Na de voorzetsels "an, auf, hinter, neben, in, über, unter, vor, zwischen" volgt de derde naamval bij plaatsaanduidingen en tijdsbepalingen (als je kunt vragen "waar" of "wanneer") en bij bewegingen (van-naar, geen stilstand, bv. ich gehe 'in die Stadt') de vierde naamval. Dus daarom: "Dann gehen sie in die ...allee" (er is immers sprake van beweging).
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 620

Re: Duits: "ja"

Rhiannon schreef: ma 25 feb 2013, 12:08
Na de voorzetsels "an, auf, hinter, neben, in, über, unter, vor, zwischen" volgt de derde naamval bij plaatsaanduidingen en tijdsbepalingen (als je kunt vragen "waar" of "wanneer") en bij bewegingen (van-naar, geen stilstand, bv. ich gehe 'in die Stadt') de vierde naamval. Dus daarom: "Dann gehen sie in die ...allee" (er is immers sprake van beweging).


ik dacht dat de voorzetsels voorrang hadden op de actie zelf?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Duits: "ja"

Dominus Temporis schreef: ma 25 feb 2013, 17:25
ik dacht dat de voorzetsels voorrang hadden op de actie zelf?
Als er bij de voorzetsels met de derde of vierde naamval een werkwoord staat dat een rusttoestand aanduidt gebruik je de derde naamval, en bij een werkwoord dat een beweging aanduidt gebruik je de vierde naamval. Als er geen werkwoord van rust of beweging bij staat krijgen auf en über de vierde naamval en hebben de andere voorzetsels de derde naamval.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 620

Re: Duits: "ja"

mathfreak schreef: ma 25 feb 2013, 19:14
Als er bij de voorzetsels met de derde of vierde naamval een werkwoord staat dat een rusttoestand aanduidt gebruik je de derde naamval, en bij een werkwoord dat een beweging aanduidt gebruik je de vierde naamval. Als er geen werkwoord van rust of beweging bij staat krijgen auf en über de vierde naamval en hebben de andere voorzetsels de derde naamval.
ik dacht dat het er wel een paar meer waren dan enkel auf en über? ;) (im, mit,...)

dus even samengevat:

1. Beweging ---> akkusativ; rust ---> dativ

2. Geen beweging/rust: kijken naar voorzetsel?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Duits: "ja"

Dominus Temporis schreef: ma 25 feb 2013, 20:04
ik dacht dat het er wel een paar meer waren dan enkel auf en über? ;) (im, mit,...)
Ik had het toch ook over alle voorzetsels met de derde of de vierde naamval? Mit hoort daar niet bij en im is gewoon een samentrekking van in dem.
Dominus Temporis schreef: ma 25 feb 2013, 20:04dus even samengevat:

1. Beweging ---> Akkusativ; rust ---> Dativ

2. Geen beweging/rust: kijken naar voorzetsel?
Bij 2 hoort daar nog bij: Akkusativ bij auf en über, Dativ bij de overige voorzetsels met de derde of de vierde naamval.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Duits: "ja"

Wij kregen destijds op de middelbare school lijstjes die we uit ons hoofd moesten leren (opdreunen dus):

Schreib’ mit, nach, nächst, nebst, samt,

bei, seit, von, zu zuwider,

entgegen, ausser, aus,

gemäss und gegenüber,

stets mit dem Dativ nieder.

An, auf, hinter, neben, in, über, unter, vor und zwischen

stehen in dem 4. Fall wenn man fragen kann wohin?

In dem 3. Fall stehen sie dann wenn man fragen kan wo? oder wann?

Durch, für, ohne, um, bis, gegen, wider, entlang (vierde naamval)
Contra principia negantem disputari non potest.

Re: Duits: "ja"

Voorzetsels met derde of vierde naamval zijn voorzetsels waar je "einem Schrank" (of "zwei Schränke") achter kunt plaatsen om zo een concrete verbinding te vormen.

b.v. an einem Schrank, auf einem Schrank, enz.

niet b.v. um einem Schrank, want hier is de binding abstract.

Bij auf en über altijd (auf jeden Fall) 4-de naamval gebruiken in geval van twijfel.

"Das ist ja ganz einfach!" = Dat is wat je noemt heel eenvoudig.

Re: Duits: "ja"

über (boven) einem Schrank = boven een kast

über einen Schrank = over een kast

zwischen zwei Schränken (spreektaal vaak: zwischen zwei Schränke)

auf einen Baum klettern = de boom in klimmen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Duits: "ja"

Um is sowieso altijd met 4de naamval als ik het goed begrepen heb.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Duits: "ja"

FKoopmans schreef: Um is sowieso altijd met 4de naamval als ik het goed begrepen heb.
 
Zie de naamvallijstjes in mijn post verder naar boven (#9).
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer