Nen 8700 gebruiken en interpreteren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Nen 8700 gebruiken en interpreteren

Hallo allemaal,

Ik ben aan het afstuderen. Mijn afstudeeropdracht gaat over hoe er in samenhang met de NEN 8700 gerekend kan worden aan bestaande bouw. In het algemeen geldt dat bij verbouw de nieuwbouwregels van toepassing zijn, maar bij de vergunningverlening voor verbouw mag op grond van proportionaliteitsafweging (economisch niet verantwoord) hiervan afgeweken worden.

De afgelopen drie weken ben ik druk bezig geweest met literatuuronderzoek voor mijn afstudeeropdracht. Ik heb de NEN 8700 aandachtig door gelezen. Maar het in praktijk brengen van de NEN 8700 vind ik lastig.

Momenteel ben ik bezig met een casus van een oud woonhuis, maar ik kom er niet uit. Het woonhuis heeft een houtenbalk vloer op de eerste verdieping. De verbouwing van het woonhuis houdt onder andere in dat er aan de het plafond van de verdiepingsvloer een verlaagd plafond komt + leidingen. De belasting op de vloer wordt dus een beetje groter. Voor de rest wordt er niets aan de vloer veranderd. De staat van de vloer is goed.

De informatie die ik over de woning heb, zijn alleen de tekeningen. De berekening van het woonhuis is niet aanwezig. Het woonhuis is met een andere norm dan de huidige Eurocode uitgerekend, want het huis is gebouwd in de jaren ‘60. Na (her)berekening kan de vloer zoals hij er nu in ligt een veranderlijke belasting opnemen van 200 kg/m². De voorgeschreven veranderlijke belasting die de huidige Eurocode van een verdiepingsvloer van een woonhuis eist is 400 kg/m². Waar mag/moet ik nu mee rekenen?

Het lijkt mij economisch niet verantwoord dat bij het aanbrengen van een verlaagd plafond de hele verdiepingsvloer er uit gehaald moet worden of dat er een flink aantal balken aan toe moeten worden gevoegd zodat de vloer wel de veranderlijke belasting van 400 kg/m² aan kan.

Mag ik in deze casus dan beroep doen op het rechtens verkregen niveau zoals deze staat in de NEN 8700? Het rechtens verkregen niveau is het veiligheidsniveau voor nieuwbouw zoal dat wettelijk gold op het moment van bouwen. Of mag ik het rechtens verkregen niveau niet gebruiken omdat ik geen berekening heb van de woning?

Welke reden laat mij toe of houdt mij tegen om het rechtens verkregen niveau toe te passen?

En welk artikel in de NEN 8700 zegt hoe ik moet omgaan met deze situatie, want ik kan het nergens in de norm vinden. Het eenvoudigst is natuurlijk dat ik met de nieuwbouw eisen reken, maar dat wil ik niet. Ik wil de vloer kunnen behouden.


Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

Bij voorbaat mij dank hiervoor.

Berichten: 54

Re: Nen 8700 gebruiken en interpreteren

Nog steeds geldt dat voor woningen een veranderlijke belasting moet worden aangehouden tussen 1,5 en 2,0 kN/m2. Dus bij 175 kg/m2 blijven we bij het oude. NEN 8700 heeft voor een aantal veiligheidsfactoren reducties toegepast. Als je deze juist interpreteert kun je gunstiger rekenen dan met de NEN EN 1990-1991.

Verder weet ik niet hoe je aan 400 kg/m2 komt.

Hou er wel rekening mee dat scheidingswanden nu bij de veranderlijke belasting opgeteld dient te worden.

Dus reken 225 kg/m2 voor de veranderlijke belasting. Veilgheidsfactor conform NEN 8700 is 1,1

Reageer