Springen naar inhoud

Smoorplaatjes

• Log in om te kunnen reageren

hoogvlieth

hoogvlieth

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2013 - 15:58

Beste iedereen,

Ik loop vast in het berekenen van onderstaande smoorplaatjes. Om even duidelijk te zijn waar ze voor gebruikt worden doe ik hierbij even een korte uitleg.

Voor de kassenbouw heb je een gasbrander en een ketel om de ruimten te verwarmen. Na deze ketel staat een condensor en een rookgas schoorsteen.

Deze rookgassen bevatten CO2, CO2 is goed voor je teelt daar gaat het van groeien. Stel nou dat ik van de condensor PVC leidingen in de grond leg en aan die pvc leidingen aansluitingen maak om plastic slangetjes van Ø 40 / 60 of 75mm aan te sluiten waar gaatjes in zitten.

Het pvc leiding werk kan ik helemaal berekenen, echter omdat de aan een transport leiding van bijvoorbeeld 90mtr aan het begin meer druk nodig heb als aan het einde voor de slangen moet je smoorplaatjes gaan toepassen. Dit om overal evenveel druk te hebben en om overal evenveel CO2 uit de slangen te krijgen.

Echter hier loop ik nu vast, hoe kan ik berekenen wat ik voor diameter smoorgat ik moet gaan toepassen, hoeveel drukverlies ik dan heb en hoeveel Pa ik dan ga smoren.

Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen.

Alsvast bedankt !
Harry

Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 februari 2013 - 17:56

Zie formules in bericht #2 van dit topic
Hydrogen economy is a Hype.

hoogvlieth

hoogvlieth

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2013 - 08:20

Zie formules in bericht #2 van dit topic

OK dankjewel!, maar toch heb ik een paar vragen als dat nog kan.

* De orifice flow coefficient voor CO2 is dit hetzelfde als gas tussen 0,6- 0,8 of is er een exacter gegeven.
* De te gebruiken universele gasconstante van 8314.5 j/kmol is deze ook toepasbaar voor CO2.
* The gas cempressibility factor at P1 and T1 dimensionless. (is dit een vast waarde kan of kan je deze uitrekenen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 februari 2013 - 13:02

Voor jouw situatie gelden de formules voor non-choked flow.

plastic slangetjes van Ø 40 / 60 of 75mm aan te sluiten waar gaatjes in zitten.

Die formules gelden ook voor de gaatjes in die plastic slangetjes.

De formules gelden voor alle gassen, ongeacht of dat lucht of stoom of CO2 of ........ is.
Bedenk overigens dat jouw rookgas geen pure CO2 is maar overwegend stikstof met wat CO2 erin.
Houd daar rekening mee in de berekening van M en eventuele andere eigenschappen zoals dichtheid.

Gebruik voor de flow coefficient C = 0,7 dat is nauwkeurig genoeg voor jouw situatie.

De universele gasconstante 8314.5 J/kmol geldt voor alle gassen, vandaar de naam.

De gas compressibility factor Z = 1,0 voor ideale gassen zoals jouw rookgas.

hoogvlieth

hoogvlieth

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2013 - 14:05

Voor jouw situatie gelden de formules voor non-choked flow.

Die formules gelden ook voor de gaatjes in die plastic slangetjes.

De formules gelden voor alle gassen, ongeacht of dat lucht of stoom of CO2 of ........ is.
Bedenk overigens dat jouw rookgas geen pure CO2 is maar overwegend stikstof met wat CO2 erin.
Houd daar rekening mee in de berekening van M en eventuele andere eigenschappen zoals dichtheid.

Gebruik voor de flow coefficient C = 0,7 dat is nauwkeurig genoeg voor jouw situatie.

De universele gasconstante 8314.5 J/kmol geldt voor alle gassen, vandaar de naam.

De gas compressibility factor Z = 1,0 voor ideale gassen zoals jouw rookgas.

OK Bedankt !

Nog even een vraag over de formule!, verbeter me als ik het verkeerd heb !

k = ?
m = uitkomst
C = 0,7
A = 0,5024 mm2 (oppervlakte van een gat van 0,8mm)
p1 = 1,220 kg/m3 (dichtheid van gas speciaal voor kassenbouw)
P1 = 2000000 Pa (20 Bar)
P2 = ?
M = onbekend (molecular mass)
R = 8314 j/(kmol.K)
T1 = 313.15 K (40 graden celcius)
Z = 1.0

We gaan met een CO2 luchtmengsel inblazen met 40 graden.

Ik hoop dat je me nog even hierbij wil helpen, ik kom nog niet helemaal uit de waarden met een ? en ik ben benieuwd of de andere waarden wel kloppen. Volgens mij wel maar heb even een extra paar ogen nodig die me kunnen en willen helpen.\

Bedankt !

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 februari 2013 - 15:05

P1 = 2000000 Pa (20 Bar)

20 Bar ?! Lieve help, dat is enorm, weet je dat zeker?
Ik dacht dat dit over rookgas van een boiler ging, dus ietsje boven atmosferische druk, vandaar dat ik zei dat je de formules voor non-choked flow moest gebruiken, maar nu weet ik niet meer wat je moet gebruiken, want ik weet niet waar of wat P2 is.

P2 = ?

Zonder tekening van het hele systeem kan ik daar niets over te zeggen.

k en M zijn afhankelijk van de samenstelling van het gasmengsel.

hoogvlieth

hoogvlieth

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2013 - 11:16

20 Bar ?! Lieve help, dat is enorm, weet je dat zeker?
Ik dacht dat dit over rookgas van een boiler ging, dus ietsje boven atmosferische druk, vandaar dat ik zei dat je de formules voor non-choked flow moest gebruiken, maar nu weet ik niet meer wat je moet gebruiken, want ik weet niet waar of wat P2 is.

Zonder tekening van het hele systeem kan ik daar niets over te zeggen.

k en M zijn afhankelijk van de samenstelling van het gasmengsel.

Sorry ik bedoel mbar !!, gaat dit dan wel of ??

Veranderd door hoogvlieth, 28 februari 2013 - 11:16

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 februari 2013 - 13:34

20 mbar overdruk, dus dat betekent dat je in alle gaatjes en smoorplaatjes non-choked flow zult hebben.

Toen je over 20 bar begon dacht ik even dat je geen rookgas maar een CO2-rijk gas uit een perscilinder bedoelde.

Voor rookgas uit aardgas zal na de condensor ongeveer gelden dat M = ~ 29,5 kg/kmol en k = ~ 1,39

hoogvlieth

hoogvlieth

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2013 - 09:55

Ok Dankje !!!

Dus als ik het even opsom dan kom ik op het volgende uit....

k = 1,39
m = uitkomst
C = 0,7
A = 0,5024 mm2 (oppervlakte van een gat van 0,8mm)
p1 = 1,220 kg/m3 (dichtheid van gas speciaal voor kassenbouw)
P1 = 2000 Pa (20 mBar)
P2 = 1000 Pa (10 mBar)
M = 29,5
R = 8314 j/(kmol.K)
T1 = 313.15 K (40 graden celcius)
Z = 1.0

De 10 mBar is aan het begin van de darmen en de 20 mBar is voor het ransport gedeelte.
Volgens mij moet het zo kloppen, wat denk je er van ?

Met deze gegevens zou ik dan uitkomen op 5,188.12 kg/s, met onderstaande formule.

0.7x0.50241.39x1.220x2000(2/(1.39+1))X(1.39+1)/(1.39-1)

Mee eens ?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 maart 2013 - 12:43

Nee, 5188 kg/s door een gaatje van 8 mm is immers GIGANTISCH.

Die 20 mbar is overdruk, maar je moet voor P1 en P2 rekenen met de absolute druk, dus je moet er de atmosferische druk bij optellen.

Voor de flow door een gaatje in een van de plastic slangetjes moet je rekenen met de P1 en P2 aan weerszijden van dat gaatje.

Bovendien moet je de formule voor non-choked flow gebruiken. En dan zou ik de tweede formule met M, Z en R gebruiken i.p.v. die met ρ1

hoogvlieth

hoogvlieth

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2013 - 11:45

ok, dat snap ik dat 5188 kg/s te veel is. alleen wat ik dan even niet begrijp is die absolute druk. waar je aan weerzijde van dat gaatje moet rekenen. hoe moet ik dat zien / berekenen ?

P1 is upstream pressure dat is toch in de duct voor het gaatje ?
P2 net uit het gaatje dan ??

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 maart 2013 - 12:25

P1 is upstream pressure dat is toch in de duct voor het gaatje ?

P1 is de ABSOLUTE druk vlak vóór het gaatje. Dat is dus die overdruk plus de atmosferische druk van (gemiddeld) 101325 Pa.

P2 net uit het gaatje dan ??

P2 is de ABSOLUTE druk vlak ná het gaatje. Dat is dus de absolute druk in de grond. Als je er van uit zou gaan dat er geen stromingsweerstand door de grond is dan is P2 = 101325 Pa.

hoogvlieth

hoogvlieth

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2013 - 09:00

Ok allemal duidelijk, echter hoe kom ik dan te weten welk soort smoorplaatje ik moet gebruiken.

Ik snap de formule alleen ik snap niet wat ik er nou mee kan.

Zou u mij misschien iets willen helpen hiermee ?

Alvast bednakt,
Harry

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 maart 2013 - 12:36

Je moet eerst weten hoeveel gas je de grond in wilt sturen, bijvoorbeeld X kg/s.

Je moet weten door hoeveel gaatjes (van bijv. 0,8 mm) je dat wilt doen, bijvoorbeeld Y gaatjes.

Dan weet je het debiet per gaatje: m = X/Y kg/s

En dan kun je berekenen wat P1 vlak voor elk gaatje moet zijn als P2 = 101325 Pa

Probeer dat eerst maar eens.

hoogvlieth

hoogvlieth

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2013 - 16:38

Ok, ik heb de formules geprobeerd en ik kom met een aantal vwerschillende waarden uit.

Ik ben uitgegaan van een slang van 50mtr Ø40mm en de gaatjes zijn 0.8mm groot, het zijn in totaal 257 gaatjes en per slang gaat er 16,48 m3/h in.

Ik kom met de bovenste formule op een uitkomst van 265,59 en met de onderste op 0.26 uit kan dit kloppen ?

Ik hoop dat ik het goed heb gedaan ??!!

Alvast bedankt en een fijn weekend !!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures