[scheikunde] Ideale gaswet herleiden naar formule die verband tussen dichtheid en molecuulmassa (Molaire massa) aantoont

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Ideale gaswet herleiden naar formule die verband tussen dichtheid en molecuulmassa (Molaire massa) aantoont

Hoi,

De ideale gaswet ziet er als volgt uit:

Afbeelding

Nu zou je moeten onthouden in welke eenheden de grootheden worden uitgedrukt in deze formule. Van wikipedia: druk altijd in Pa, Volume altijd in m³, hoeveelheid stof altijd in mol, R in J/(K.mol), en T in Kelvin.

Ik kan deze formule herleiden naar:

Afbeelding M is molaire massa en d is density oftewel dichtheid.

Nu ik weet niet in welke eenheden de grootheden in deze formule moeten worden uitgedrukt.

d kan worden uitgedrukt in kg/m³ ( in fysica), maar in chemie wordt M uitgedrukt in g/mol. Ik weet dat de eenheden moeten overeenkomen.

Ik welke eenheden moet je de molaire massa en de dichtheid omzetten zodat het linkerlid gelijk is aan het rechterlid?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Ideale gaswet herleiden naar formule die verband tussen dichtheid en molecuulmassa (Molaire massa) aantoont

Als je dat zó wil checken (dat heet dan een "dimensiecontrole") dan moet je alles wel in grondeenheden uitdrukken. Daar zijn er 7 van.

mol, meter, kilogram, seconde, candela, ampère en kelvin.

Alle andere eenheden, zoals de newton voor kracht, kun je schrijven in deze grondeenheden: de newton wordt dan een kg·m/s² (denk aan F=m·a)

kg en m zijn beide grondeenheden, dus kg/m³ klopt voor dichtheid. Bij g/mol mis je dus een factor 1000. Voor de pascal zul je even op zoek moeten (of moeten nadenken, kracht was kgm/s², oppervlakte is m². Druk is kracht per oppervlakte dus.....). De eenheid van de gasconstante vind je wel ergens in een tabellenboek.

En dan maar wegstrepen. Als je formule klopt, én je geen rekenfouten maakt natuurlijk, valt alles tegen elkaar weg.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer