[wiskunde] collineaire punten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 421

collineaire punten

Ik moet bepalen of de volgende punten collineair zijn:

A (2,1,3)

B (1,-1,1)

C (4,5,-2)

ik was begonnen met de vector AB op te stellen: (-1,-2,-2)

dan de vector BC (3,6,-3)

Mag je er nu vanuit gaan dat deze rechten NIET collineair zijn omdat de vectoren niet overeenkomen op ene constante na? Of moet je nu nog verder dingen gaan bereken?

Mat die constante bedoel ik dus dat:

(-1,-2,-2) ≠ k* (3,6,-3)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: collineaire punten

Probeer het eens te schetsen wat er zich voordoet met je vectoren?

Overigens, om te kijken of je punten collineair zijn, werkt dit ook: bepaal de rechte door A, B en kijk of C op deze rechte ligt.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 421

Re: collineaire punten

Maar we zien dit bij ruimtemeetkunde en we moeten het kunnen berekenen zonder tekening..

En we mogen ook geen recht opstellen denk ik... we moeten met parametervgl, cartesiaanse of vectoren werken..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: collineaire punten

Waarom zou je van een rechte geen zo'n vergelijking kunnen opstellen? Sterker nog: je hebt de helft van het werk daarvoor al verricht. En in se gaat het neerkomen op een antwoord op jouw vraag ;) .

Maar goed, je hebt je twee richtvectoren. Ik zeg nu niet dat je een exact plaatje moet maken, maar je moet wel wat intuïtie hebben over welke info die vectoren je geven om te weten wat er gebeurt, toch? Die vectoren bepalen wat...?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: collineaire punten

Wat Drieske zegt is juist. Rechte door 2 punten opstellen en kijken of het derde erop ligt. Daarvoor moet je alvast een vergelijking opstellen (hetzij parameter, cartesiaans of vector), en die vergelijking zal de vergelijking van een rechte zijn als je met 2 punten werkt, sowieso. Bij mijn weten is dat de enige mogelijkheid om te checken of 3 punten colineair zijn
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 421

Re: collineaire punten

De vectoren bepalen de richting. Maar aangezien deze vectoren niet dezelfde richting uitgaan, zijn dit dus geen collineaire punten

??

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: collineaire punten

Inderdaad. Zie je nu ook hoe je er kunt geraken via het opstellen van (de parametervergelijking van) de rechte?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer