[scheikunde] Is er een verschil tussen omkeerbare/reversibele reacties en evenwichtsreacties?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Is er een verschil tussen omkeerbare/reversibele reacties en evenwichtsreacties?

We hebben in de les een practicum gedaan over het chemisch evenwicht en moeten daar nu een verslag over schrijven. Het is voor mij echter niet duidelijk wat het verschil is tussen omkeerbare reacties en evenwichtsreacties.

In mijn werkbundel staat alleen dat een omkeerbare reactie in een gesloten systeem steeds een evenwichtsreactie is.

Nu vraag ik mij dus af of:
  1. een evenwichtsreactie zich ook kan voordoen buiten een gesloten systeem?
  2. een omkeerbare reactie in een gesloten systeem altijd leidt tot een evenwichtsreactie?
(Ik volg geen wetenschappelijke richting, dus zou het appreciëren als je de uitleg niet te moeilijk/wetenschappelijk maakt :) )

Alvast erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Is er een verschil tussen omkeerbare/reversibele reacties en evenwichtsreacties?

Als je in een gesloten systeem zit, en de reactie is aflopend, kan je geen evenwichtsreactie hebben omdat er geen nieuwe reagentia kunnen worden toegevoegd (gesloten!) om de reactie in stand te houden.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Is er een verschil tussen omkeerbare/reversibele reacties en evenwichtsreacties?

......wat het verschil is tussen omkeerbare reacties en evenwichtsreacties...
Als bij een omkeerbare reactie de reactiesnelheid naar rechts gelijk is aan de reactiesnelheid naar links dan is het systeem in evenwicht, dan veranderen de concentraties niet terwijl er dus wel reacties (evenwichtsreacties) plaatsvinden.

Als de reactiesnelheden niet gelijk zijn is er geen evenwicht. Dit is het geval tijdens het instellen van het evenwicht en bij herstel na een evenwichtsverstoring.

Als het systeem niet gesloten is en er gassen kunnen ontwijken, oplosmiddel kan verdampen en er stoffen van buitenaf kunnen binnendringen is er geen zinnig woord over te zeggen wat dan het resultaat zal zijn daarom kun je alleen iets zeggen over een gesloten systeem.

In pricipe leidt een omkeerbare reactie in een gesloten systeem tot een evenwicht alleen kan dit soms wel heel lang duren omdat je niet alleen te maken hebt met de ligging van het evenwicht maar ook met de insteltijd die afhangt van de reactiesnelheden.

Berichten: 7

Re: Is er een verschil tussen omkeerbare/reversibele reacties en evenwichtsreacties?

Dankjewel voor jullie duidelijke en zeer nuttige reacties! De taak verloopt nu stukken vlotter.

Reageer