[scheikunde] Titratie van oxaalzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Titratie van oxaalzuur

Hallo,

Ik zit in 6 vwo en ik moet voor scheikunde een proef doen.

De proef luidt:

Bepaal d.m.v. titratie het massapercentage kristalwater in oxaalzuur en bepaal de juiste formule van het hydraat.

Mijn stappenplan tot nu toe:

- De titreerbuis met natronloog vullen.

- Het oxaalzuur (in vaste vorm) te laten oplossen in water.

- Door middel van de indicator Fenolftaleïne kan ik bij deze zuur-basetitratie het equivalentiepunt bepalen.

- Nu weet ik de hoeveelheid oxaalzuur, en aan de hand daarvan kan ik de hoeveelheid kristalwater bepalen.

Ik weet niet zo goed hoe ik dit zou moeten berekenen en hoe ik de juiste formule van het hydraat kan bepalen, kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt.

Groetjes,

Dasi

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Titratie van oxaalzuur

Zoek om te beginnen eens de formule voor watervrij oxaalzuur op, en stel dan dat je n moleculen kristalwater hebt. Hoe bepaal je nu n?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 3

Re: Titratie van oxaalzuur

De formule voor watervrij oxaalzuur is C2H2O4.

Oxaalzuur vormt door kristallisatie in water met twee moleculen kristalwater een dihydraat.

De reactievergelijking van oxaalzuur in water is dan zo:

C2H2O4 + 2 OH- --> C2O42- + 2 H2O

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Titratie van oxaalzuur

De reactievergelijking is goed.

Je hebt getitreerd met NaOH. Hoeveel mmol NaOH heb je getitreerd en met hoeveel mmol C2H2O4 komt dit overeen?

Berichten: 3

Re: Titratie van oxaalzuur

Okee, bedankt!

Ik moet de proef nog uitvoeren, ik moet eerst mijn stappenplan/werkplan volledig maken.

Berichten: 244

Re: Titratie van oxaalzuur

Je stappenplan is prima. Eigenlijk heel eenvoudig.

Titreren, uitrekenen hoeveel gram oxaalzuur in je monster aanwezig was. Het verschil met je inweeg is het kristalwater. Massapercentage uitrekenen is vervolgens eenvoudig.

Reageer