Eiffel: clone/twin syntax

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Eiffel: clone/twin syntax

Hallo,

mijn dochter moet leren programmeren in Eiffel, een object oriented taal. Aangezien dit mij ook wel interesseert, probeer ik het samen met haar te leren :) .

Het clone concept komt mij (als oudgediende assembler en CHILL programmeur) nogal vergezocht over. Is dit een concept dat ook in andere OO talen (bvb. Java, C++) gebruikt wordt ?

Verder heb ik hier een bestandje aangehecht, waarin ik 2 methodes toepas om die 'clone' te gebruiken, 1 keer in de 'oproepende' (om het zo maar te noemen) klasse, en de andere keer in de aangeroepen klasse.

Zijn er verschillen in deze manier van werken ? Ik heb de indruk dat je bij de tweede methode, waarbij de clone in de opgeroepen procedure gebruikt wordt, een clone gaat nemen van de formele parameter (waarvan de input normaal via stack wordt doorgegeven ?). En ik weet niet of dat zo veilig is, met zicht op het afbreken van de stack bij het terugkeren naar de oproepende klasse.

Of zie ik die dingen te 'niet-OO' achtig ?

vraag me ook af of het kwaad zou kunnen die clone in beide klassen te gebruiken (voor de 'veiligheid' zeg maar want stel dat je die PERSOON klasse openbaar ter beschikking zou stellen, weet je toch nooit of de oproeper die clone al gebruikt heeft of niet, toch?). Hoewel ik denk dat je dan een clone teveel zult maken. Maar dat lost de garbage collector toch wel op ?

Bedankt op voorhand voor enige opheldering.
Bijlagen
cloning op 2 manieren.txt
(2.18 KiB) 92 keer gedownload
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Reageer