Natuurkunderaadsel waar ik niet uitkom

Moderator: physicalattraction

Berichten: 24

Natuurkunderaadsel waar ik niet uitkom

Hallo, een maat van mij legde dit raadsel aan mij voor en ik kom er niet uit:

Hypothetisch scenario: ik heb een onvernietigbaar touw van een lichtjaar lang zonder enige rekbaarheid. Als ik nu aan allebei de uiteinden trek, waar gaat het touw dan naartoe? De kracht waarmee ik trek aan allebei de kanten is gelijk en is groot genoeg om het touw mee te verplaatsen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Natuurkunderaadsel waar ik niet uitkom

Waarom zo'n bijzonder vreemd en lang touw?

Kijk eens naar aards touwtrekken: Als beide partijen even hard trekken verplaatst het touw niet.

Je zou dat touw ook in de ruimte kunnen brengen en de touwtrekkers kunnen vervangen door twee raketten. Als die raketten even hard trekken, verplaatst het touw niet.

Berichten: 24

Re: Natuurkunderaadsel waar ik niet uitkom

Michel Uphoff schreef: wo 27 feb 2013, 13:29
Waarom zo'n bijzonder vreemd en lang touw?

Kijk eens naar aards touwtrekken: Als beide partijen even hard trekken verplaatst het touw niet.

Je zou dat touw ook in de ruimte kunnen brengen en de touwtrekkers kunnen vervangen door twee raketten. Als die raketten even hard trekken, verplaatst het touw niet.
Dan geef je toe dat de overbrenging van informatie (in dit geval kracht) acuut is en dat kan niet. Als ik aan een kant kracht uitoefen dan mag dat niet een acuut effect hebben op de andere kant.

Berichten: 7.068

Re: Natuurkunderaadsel waar ik niet uitkom

Je vraag komt neer op: "stel dat er een situatie is die volgens alles wat we weten niet kan, wat gebeurt er dan?"... Hoe verwacht je hier een zinnig antwoord op?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Natuurkunderaadsel waar ik niet uitkom

Als je gelijktijdig aan beide einden van het touw kunt trekken betekent dat dat het touw in een lus ligt.

Je trekt het touw dan gewoon naar je toe als je trekt. Even afgezien van de enorme wrijving van zo'n lang touw.

Berichten: 24

Re: Natuurkunderaadsel waar ik niet uitkom

Margriet schreef: wo 27 feb 2013, 13:55
Als je gelijktijdig aan beide einden van het touw kunt trekken betekent dat dat het touw in een lus ligt.

Je trekt het touw dan gewoon naar je toe als je trekt. Even afgezien van de enorme wrijving van zo'n lang touw.


Ok, laten we even zeggen dat de uiteinden zo ver mogelijk van elkaar afliggen als mogelijk is dan en dat er twee partijen trekken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Natuurkunderaadsel waar ik niet uitkom

De door jouw geschetste situatie is onmogelijk, want ieder materiaal heeft een bepaalde rek.

Als je dat accepteert en dat moet je, dan is jouw probleem van momentane informatieoverdracht verdwenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Natuurkunderaadsel waar ik niet uitkom

Waarom eigenlijk niet rekbaar?

Berichten: 12.262

Re: Natuurkunderaadsel waar ik niet uitkom

Als het rekbaar is krijg je een vrij goed voorstelbaar golfbeweging door het touw heen, waarbij het enige tijd kost voordat een ruk aan de ene kant aan de andere kant voelbaar is.

Dat gebeurd in de praktijk ook met een realistisch lange kabel of iets dergelijks (denk aan een staalkabel waar een brug aan hangt, hoogspanningsleiding tussen masten oid). De snelheid waarmee die krachtgolf erdoor gaat is aanzienlijk langzamer dan licht, eerder in de orde van geluidssnelheid.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 144

Re: Natuurkunderaadsel waar ik niet uitkom

Een onrekbaar touw is onmogelijk te verplaatsen. Als ik aan een onrekbaar touw trek moet de lengte altijd gelijk blijven. Het begin en het eind moeten tegelijkertijd gaan bewegen. Bij een touw van een lichtjaar lang weet het einde pas na een jaar dat de voorkant wil verplaatsen. Dit is alleen op te lossen met rek.

Een onrekbaar touw is alleen te verplaatsen als de lichtsnelheid oneindig is. We weten dat dit niet zo is. Het maakt dus niet uit of er aan twee kanten getrokken wordt en of dat het een onvernietigbaar touw is.

Re: Natuurkunderaadsel waar ik niet uitkom

Mijn antwoord op een vraag als deze is altijd in de orde van: Geef mij zo'n onrekbaar touw, en dan geef ik u het antwoord, m.a.w als zo'n touw onbestaande is, is het antwoord ook onbestaande en dus de vraag irrelevant.

HV

Berichten: 1.617

Re: Natuurkunderaadsel waar ik niet uitkom

Onrekbare touwen bestaan niet vind ik geen bevredigende oplossing.

Mogelijk is het antwoord te vinden in de ART. Die stelt dat elektromagnetische krachten zich niet sneller dan de lichtsnelheid kunnen voortplanten. Ik ken de ART niet maar ik neem dat maar even aan. De stevigheid van materie heeft een elektrostatische oorzaak; elektrostatische krachten houden alles bij elkaar. De spankracht in een touw is dus eigenlijk een resultante van elektrostatische krachten. En die gaan niet sneller dan het licht.

Eerlijk gezegd heb ik deze verklaring een beetje uit mijn duim gezogen, ik kon op internet zo gauw niets vinden hier over. Misschien (waarschijnlijk) is het onzin. Als iemand uit onverdachte bron mijn verhaal kan bevestigen of ontkrachten zou dat fijn zijn :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: Natuurkunderaadsel waar ik niet uitkom

De reden waarom je niet door je stoel zakt , of je hand dwars door de tafel gaat

is elektro-magnetisch van aard

de drager of zo je wilt de "overbrenger" van deze elektromagnetische afstoting of

aantrekking noemt men een foton (een verschijningsvorm van elektromagnetische straling)

en we kennen allemaal zijn maximale snelheid c

Een lang touw is niets meer dan een "ketting" atomen,

atomen die voor 99,9...% uit niets bestaan , (een "leegte" deels gevuld met virtuele fotonen ).
Nullius in Verba

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Natuurkunderaadsel waar ik niet uitkom

Anton_v_U schreef: zo 19 mei 2013, 16:52
Onrekbare touwen bestaan niet vind ik geen bevredigende oplossing.
Dat is niet wat hier gezegd werd. Het is niet: "onrekbare touwen bestaan niet", maar het is: "onrekbare touwen kunnen niet bestaan". Dat is een ontzettend belangrijk verschil.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 12.262

Re: Natuurkunderaadsel waar ik niet uitkom

Inderdaad, de essentie is dat het niet kan bestaan.

Neem even precies het omgekeerde: een rigide staaf van 1 lichtjaar lang die vrij in de ruimte zweeft. Gezien het zwaartepunt in het midden ligt zou de andere kant van de staaf meteen moeten tegendraaien als ik de kant het dichtste bij mij een zetje geef.

Als dat werkelijk zo zou werken dan kun je informatie verplaatsen sneller dan de lichtsnelheid - het zou immers een jaar moeten duren voordat causaliteit van de ene naar de andere kant van die staaf is gekomen.

Zo'n staaf is echter weinig meer dan een aantal atomen dat door bindende krachten bij elkaar wordt gehouden, en die krachten zijn beperkt tot de lichtsnelheid. Bij een staaf van realistisch materiaal zal deze buigen door hem een zet te geven, en duurt het tenminste 1 jaar voordat het andere einde in beweging komt. Zou je de staaf van een totaal onbuigbaar materiaal maken dan zou deze breken.
Victory through technology

Reageer