Interactietermen toevoegen aan lineaire regressie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer

Interactietermen toevoegen aan lineaire regressie

Dag allemaal,

momenteel ben ik bezig met het analytische gedeelte van mijn scriptie. Ik loop echter tegen een aantal dingen aan en hoop hier hulp te kunnen krijgen.

Ik onderzoek de relatie tussen seksuele dwang en psychische klachten, gemodereerd door externe seksuele motivatie en seksuele subjectiviteit.

Psychische klachten meet ik d.m.v. depressie en globale zelfwaardering (2 aparte constructen die niet hetzelfde meten)

Seksuele subjectiviteit bestaat eveneens uit 3 aparte constructen.

Voor mijn 2e hypothese test ik de relatie tussen seksuele dwang en psychische klachten. De relatie tussen dwang en depressie is niet significant (die tussen dwang en zelfwaardering wel).

In de volgende hypothese wil ik een interactieeffect toetsen van dwang X seksuele subjectiviteit op psychische klachten. Moet ik dit ook nog testen op depressie of hoeft dit niet omdat het hoofdeffect al niet significant was?

En moet ik ook eerst de relatie tussen de moderatievariabele en de afhankelijke variabele testen?? Want dat heb ik nog niet gedaan (hier heb ik geen hypothese over)

En als laatste: kan ik de 3 interactietermen (de moderatievariabele bestaat immers uit 3 aparte constructen) in één analyse meenemen of moet ik de analyse dus drie keer doen?

Hopelijk kan iemand me verder helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Interactietermen toevoegen aan lineaire regressie

Ik zou ook de interactie testen in het model met depressie, want er kan in theorie een effect zijn in 1 subgroep dat gemaskeerd wordt door de andere groep.

Meestal test je ook voor de compleetheid het main effect van je moderatie variabele. En op het moment dat je interacties gaat toevoegen, zul je ook de main effects van dwang en seksuele subjectiviteit moeten toevoegen (zodat je een hiërarchisch model hebt).

Laatste vraag: kan allebei, maar als de constructen hoog gecorreleerd zijn, kan er collineariteit zijn, dus dat zou je moeten checken.

Reageer