[natuurkunde] parallelweerstanden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

parallelweerstanden

Ik heb een kleine vraag waar ik helaas het antwoord nog niet op heb gevonden. De vraag luid als volgt:

"Waarom is de gezamenlijke weerstand van een parallelschakeling kleiner dan de kleinste deelweerstand?"

Is het antwoord gewoon dat het aan de formule ligt of zit er nog een andere verklaring achter?

Groetjes,

Theo

Berichten: 7.068

Re: parallelweerstanden

Stel je hebt een regelbare weerstand en je sluit deze aan op een spanningsbron. Wat gebeurt er met de stroom als je nu de weerstand kleiner maakt? Wat gebeurt er als je de weerstand groter maakt? Vergelijk vervolgens de stroom door de gehele parallelschakeling met de stroom door de kleinste weerstand.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: parallelweerstanden

Persoonlijk vind ik dit een lastige vraag

Maar volgens mij geldt in de wiskunde de volgende vergelijking die volgens mij ook wel een equivalentie wordt genoemd of ook wel een biimplicatie

Stel 2 getallen a en b zijn positief , dan geldt volgens mij
\(a<b\)
\(\Leftrightrarrow \)
\(\frac{1}{a}>\frac{1}{b} \)
Kun je hier iets mee

(ik probeer met de code Leftrightarrow zo''n dubbele pijl in mijn bericht te plaatsen maar het werkt niet

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: parallelweerstanden

Beste theo , ik zal het nog 1 keer proberen . Stel a en b beide positief , dan geldt de volgende equivalentie
\(a<b \Leftrightarrow \frac{1}{a} > \frac{1}{b} \)
Begrijp je waar ik heen wil ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: parallelweerstanden

ikbentheo schreef: do 28 feb 2013, 10:56
"Waarom is de gezamenlijke weerstand van een parallelschakeling kleiner dan de kleinste deelweerstand?"
Weerstand is een omgekeerde weergave van hoe makkelijk het is voor stroom om een deel van een schakeling te passeren.

Elk paralleldraadje dat je daarnaast éxtra aanlegt, hoe groot de weerstand daarvan ook is, maakt het alleen maar makkelijker dan het eerst was om dat deel van de schakeling te passeren.

Pomp water door een brandweerslang (kleine weerstand) van tank A naar tank B. Zelfs het toevoegen van een miniem tuinslangetje (grote weerstand) zorgt er al voor dat er (net iets) meer water per minuut in tank B stroomt.

De totale weerstand van beide slangen samen is dus kleiner dan de weerstand van de brandweerslang.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: parallelweerstanden

Bedankt voor de reacties. Ik moet eerlijk toegeven, de antwoorden zijn op behoorlijk hoog niveau. Ik zit in de 5e klas van HAVO en helaas . Veel van mijn opgaven is het toepassen van formules e.d., maar deze vraag wist ik geen antwoord op te vinden.

Aan de hand van Jan van de Velde zijn antwoord snap ik het eindelijk. Bedankt!

Reageer