[natuurkunde] po foto-voltaïsche cellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

po foto-volta

Hallo,

Voor mijn natuurkunde PO heb ik een hibiscusthee foto-voltaïschecel en een koper foto-voltaïschecel gebouwd. Daarna heb ik gemeten welke stroomsterkte de zonnecellen leveren bij verschillende verlichtingssterktes. Dit heb ik gedaan door de afstand tussen de gloeilamp en de zonnecel te variëren. Daaruit kwamen de volgende resultaten:

Afbeelding

Nu wil ik de stroomsterkte tegen de verlichtingssterkte uitzetten met behulp van excel. Alleen weet ik niet wat voor trendlijn ik hiervoor moet gebruiken en wat voor conclusie ik daaruit zou kunnen trekken.

Berichten: 13

Re: po foto-volta

Ik heb nu deze grafieken:

AfbeeldingEen spreidingsdiagram met een lineaire trendlijn. Kan dit kloppen of is dit helemaal verkeerd? Als het klopt, welke conclusie kan ik hier dan uittrekken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: po foto-volta

Los van trendlijnen, ik zou eerst eens ernstig op zoek gaan naar een verklaring voor die idioot lijkende opbrengstsprongen bij de kleinere afstanden 10 resp 5 cm.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: po foto-volta

Hallo Jan,

Bedankt voor uw reactie. Sorry dat ik er vergeten ben bij te zetten, dat de eerste tabel en grafiek van de kopercel is en de tweede tabel en grafiek van de hibiscuscel. Ik denk dat de 'stapgrootte' tussen 5 en 10 centimeter bij de kopercel wel redelijk normaal is. Bij de hibiscuscel is de 'stapgrootte' inderdaad niet normaal. Waarschijnlijk komt het door de gloeilamp, de lichtinval op 5 cm bij de hibiscuscel was anders dan de lichtinval op de overige meetpunten, ik denk dat dit door de vorm van de gloeilamp kwam. Op de foto kunt u onze proefopstelling bij de hibiscuscel zien.

Afbeelding

Reageer