[scheikunde] analytische proef luminol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

analytische proef luminol

heey,

ik ben aan het werken aan een proef met luminol. ik ben de factoren die de reactie beïnvloeden en in welke maten. ik heb al enkele tests gedaan met concentratie verschillen en temperatuurveranderingen. maar ik wil ook de invloed van verschillende katalysatoren onderzoeken. tot nu toe heb ik altjd gewerkt met:

0,6g Na2CO3

0,3g luminol

36g NaHCO3

0,75g (NH4)2CO3.H2O

0,6g CuSO4.5H2O

en dit allemaal in 1l water

en 5ml H2O2 30% opgelost in 1l water

de reactie werkt perfect zoals het moet alleen heb ik geen enkel idee hoe je aan deze waardes komt( mijn leerkracht heeft ze aan mij gegeven). ik weet dat je normaal met stoichiometrie de hoeveelheid gram er gaat reageren met andere stoffen maar de waardes die ik gebruik zijn veel groter (en kleiner) dan dat ik berekend heb. maar het grootste probleem is dat ik niet weet hoe ik de massa van een katalysator moet berekenen in deze reactie. kan ieand hier mee helpen?

alvast bedankt max

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: analytische proef luminol

Weet je welke reactie(s) er plaatsvindt / -vinden?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 244

Re: analytische proef luminol

Het is handig om te beginnen met een reactievergelijking. Geen idee waar je mee bezig bent. Post die even, dan kunnen we met je mee kijken.

Berichten: 3

Re: analytische proef luminol

sorry dat ik zo laat pas antwoord maar de reactie vergelijking gaat zo:

C8H7N3O2+ Na2CO3 --> C8H5N3O22- + 2 Na++ H2CO3

C8H5N3O22- + 2 H2O2 --> C8H5N1O42-+ 2 H2O + N2

hoe de katalysator in de reactie precies werkt weet ik niet, maar ik denk dat de luminol een complex gaat vormen met Cu2+.

en NaHCO3 gaat samen met (NH4)2CO3.H2O een buffer vormen.

Berichten: 244

Re: analytische proef luminol

Wat wil je precies met deze reacties bereiken?

Ik zie in de eerste reactie een tweevoudige protolyse. In de tweede een redoxreactie...

Ik zie ook geen NaHCO3. Wel Na2CO3.

In welke reactie zou Cu2+ moeten katalyseren? Toevallig in de tweede? Namelijk iets met de waterstofperoxide...

Berichten: 3

Re: analytische proef luminol

wat ik wil bereiken met de reactie is licht, aangezien ik werk met luminol.

maar ik zoek eigenlijk een manier om de hoeveelheden stoffen die ik gebruik te bepalen aangezien mijn stoichiometrische berekeningen fout uit kwamen

Reageer