Springen naar inhoud

Bepaling van tolleranties.


  • Log in om te kunnen reageren

#1

bartmill

    bartmill


  • >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2013 - 10:01

Ik ben op dit moment bezig met een opdracht en ik vraag me af hoe ik bepaal welke tolleranties er van toepassing zijn. Het gaat mij er nu niet om hoe groot/klein deze zijn, maar meer hoe ik bepaal wélke er nu van toepassing zijn.

Hoe weet ik nou welke tolleranties er van toepassing zijn? Ik ben zelf een heel eind gekomen met mijn "commen sense", maar ik heb tijdens mijn opleiding niet geleerd hoe ik dit moet analyseren.

Welke tolleranties zijn er bijvoorbeeld van toepassing op het volgende:
Geplaatste afbeelding

Hierbij ga ik er persoonlijk vanuit dat de buitenste plaat "perfect" is en kijk ik hoe de binnenste plaat kan afwijken t.o.v. deze "perfecte" plaat.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2013 - 19:35

Toleranties kies je zelf, of worden door het doel van de constructie bepaald, of bepaalt je opdrachtgever, of worden door het proces bepaald, of worden door vigerende normen of directieven opgelegd, of of of ...

Welke toleranties wil je nu eigenlijk? de 2 zijden van die driehoekige plaat? Wordt die plaat manueel autogeen gesneden, gelaserd, gestampt, wordt ze in die geplooide plaat gelast, (halfautomaat, tig, laser- of elektronbeamgelast), dient ze uitneembaar te zijn en enkel af te dichten op de raakvlakken, ...

Indien je je common sense wat verder laat werken en hier wat antwoorden weet op te verzinnen, zul je wel al wat verder komen?
Bekijk misschien eens de NEN ISO 1101 en de 2768 ter inspiratie...

#3

bartmill

    bartmill


  • >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2013 - 08:14

Toleranties kies je zelf, of worden door het doel van de constructie bepaald, of bepaalt je opdrachtgever, of worden door het proces bepaald, of worden door vigerende normen of directieven opgelegd, of of of ...

Welke toleranties wil je nu eigenlijk? de 2 zijden van die driehoekige plaat? dient ze uitneembaar te zijn en enkel af te dichten op de raakvlakken, ...


Excuus, wat extra (achtergrond) informatie was misschien wel handig geweest.

Het getekende systeem is een plaat in een geleiding, die producten moet vervoeren. De plaat moet met zijn zijdes zo goed mogelijk aansluiten op de "bodem" (deze is hier dus niet vlak). Het moet dus af dichten op de raakvlakken.

Wordt die plaat manueel autogeen gesneden, gelaserd, gestampt, wordt ze in die geplooide plaat gelast, (halfautomaat, tig, laser- of elektronbeamgelast)


Dit lijkt me nu niet echt direct van toepassing, maar eerder pas als ik ga kijken in hoeverre de tolleranties haalbaar zijn. Of beter gezegd; hoe exact ik mijn tolleranties kan kiezen.

Indien je je common sense wat verder laat werken en hier wat antwoorden weet op te verzinnen, zul je wel al wat verder komen?
Bekijk misschien eens de NEN ISO 1101 en de 2768 ter inspiratie...


Ja dit helpt wel en in principe heb ik deed ook al gedaan. Dit heb ik echter niet vermeld. Ik zal deze normen eens bekijken. Bedankt!

#4

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2013 - 12:31

Het getekende systeem is een plaat in een geleiding, die producten moet vervoeren. De plaat moet met zijn zijdes zo goed mogelijk aansluiten op de "bodem" (deze is hier dus niet vlak). Het moet dus af dichten op de raakvlakken.


Moet die plaat dan bewegen tov. die V-vorm? of hangt die vast, en beweegt de gehele vorm?

Indien het eerste geval:
als de producten een vorm/afmeting hebben van bijvoorbeeld 1 kubieke decimeter, moeten de randjes overal met minder dan 10 cm aansluiten, anders vallen ze erdoor.
Indien jouw product een vloeistof is, dien je overal een perfecte afdichting te hebben, of ben je terug je product kwijt vooraleer het ter plaatse is.

Indien het tweede geval (de gehele vorm loopt mee): bepaal je de toleranties op basis van het fabricageproces en het monteringsproces. lasersnijden en laserlassen zijn compatibel, autogeen snijden en halfautomaat lassen ook, snijden met een plaatschaar en elektronenbundellassen (om een exootje te noemen) absoluut niet want dit lasproces heeft naden nodig die op micrometers correct moet worden uitgelijnd.

grosso modo kan je zeggen: je toleranties dien je steeds zo grof mogelijk te kiezen (goedkoop, grotere keuze uit fabricageprocessen, sneller, ...) maar juist zo fijn als noodzakelijk.
Indien je bolletjes vervoert met een diameter van 2 mm heeft het geen enkele zin een tolerantie te kiezen op +/- 25 mu.

#5

bartmill

    bartmill


  • >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2013 - 12:49

Moet die plaat dan bewegen tov. die V-vorm? of hangt die vast, en beweegt de gehele vorm?

Indien het eerste geval:
als de producten een vorm/afmeting hebben van bijvoorbeeld 1 kubieke decimeter, moeten de randjes overal met minder dan 10 cm aansluiten, anders vallen ze erdoor.
Indien jouw product een vloeistof is, dien je overal een perfecte afdichting te hebben, of ben je terug je product kwijt vooraleer het ter plaatse is.


Het eerste geval is van toepassing.

Wat je zegt klopt helemaal, maar het probleem is dat de tolleranties niet alleen afhankelijk zijn van de maat van de producten.

Om wat meer inzicht te geven:


Het wordt een dergelijk systeem, maar dan voor voedsel. Op het moment dat je echter zacht voedsel gaat vervoeren (denk aan gekookte piepers) gaan deze platen de boel uitsmeren. Daarnaast heb je last van een ketting en een tandwiel, met speling.

#6

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2013 - 13:58

op de aandrijving zal altijd speling zitten, daar kun je (bijna) niet vanuit.
Wat je moet hebben is een geleiding die zo spelingsvrij mogelijk is, terug afhankelijk natuurlijk van het beoogde doel (een slede van een CNC-freesmachine mag iets nauwkeuriger dan de rijdende vleeshaken in een slachthuis).

Indien je geen metaal-metaal contact hebt (dat mocht je wel in de eerste post gezegd hebben), kun je gemakkelijk tot 0.2mm afwijking gaan, op voorwaarde dat die kunststof geen vocht opneemt of gaat uitzetten op een andere manier. Dan worden je wanden continu schoongeschraapt zonder dat je inox overmatig gaat uitslijten.

#7

bartmill

    bartmill


  • >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2013 - 14:04

Ja, dat begrijp ik.

Aangezien hygiene ook een belangrijk punt is, is het lastig om deze beide zo goed mogelijk te maken (kleine speling en hoge hygiëne).

Ja, een bekend probleem (voor mij). Zelf in de stof zitten en daardoor te weinig informatie meegeven. Het gebruikte materiaal zal uiteraard zo min mogelijk worden aangetast door o.a. water, aangezien machines in de voedingsindustrie ook worden gereinigd.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures