Werkpunt pomp

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Werkpunt pomp

Hallo

Ik ben een student Elektromechanica en ben bezig met mijn stage.

Ik ben blijkbaar veel vergeten van mijn vorige studiejaren, want ik zit in de knoei met een pomp waarvan ik het werkpunt zou moeten kunnen bepalen.

De gegevens van de pomp zijn de volgende:

Debiet 395m³/h - 950 tr/min

Manometrische opvoerhoogte 18m

Medium: water (140-150°C)

Wat ik met nog dacht te herinneren, was dat deze gegevens de maxima waren en dus de snijpunten met de assen zijn, waarmee je dan de karakteristiek kan uittekenen.

Ik dacht de druk simpelweg te berekenen met p = rho*g*h, zijnde 926*9.81*18=163513.08 Pa of 1.6Bar

Probleem is dat dit absoluut niet kan, aangezien de pomp nu 13.5 bar levert en de nominale druk 25 bar is volgens de databladen.

De maximale druk moet dus nog wat hoger liggen, dus die 1.6 bar is absoluut niet realistisch.

Iemand enig idee waar mijn ongetwijfeld vrij grote fout juist zit?

Ow ja, de pomp dateert van 1972, dus de karakteristiek op het net vinden is niet echt mogelijk, evenals deze vragen aan de leverancier, want deze reageerden al op mijn mail dat ze geen data hebben van dergelijke oude pompen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Werkpunt pomp

Ik dacht de druk simpelweg te berekenen met p = rho*g*h, zijnde 926*9.81*18=163513.08 Pa of 1.6Bar
Uit de opvoerhoogte bereken je op deze manier het drukverschil over de pomp.

De persdruk van de pomp dus best 13.5 bar zijn als de zuigdruk 11,9 bar is, of 25 bar als de zuigdruk 23,4 bar is.

Hoe weet je eigenlijk dat de opvoerhoogte 18 meter is als je geen pompkarakteristiek hebt?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Werkpunt pomp

Bedankt voor de snelle reactie.

Die 18 meter vond ik in een oude map met steekfiches, waar enkele maar zeker niet alle gegevens weergegeven waren.

Reageer