Springen naar inhoud

is koffie vochtafdrijvend

• Log in om te kunnen reageren

Portus Ostiae

Portus Ostiae

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2013 - 23:14

Geef bij google "koffie vochtafdrijvend" in.
https://www.google.c...lient=firefox-a

Bekijk de eerste 6 zoekresultaten (aanklikken niet vereist). Zoals te zien is zegt het web met 5 tegen 1 dat koffie helemaal niet vochtafdrijvend werkt, maar de ene bevestigende site lijkt mij net de meest betrouwbare website te zijn. Ook is de 'fabel' van koffie als vochtafdrijvend middel heel goed verspreid en wordt dit zelfs onderwezen! Toen ik een paar jaar geleden biologie kreeg over de voedingsdriehoek werd gezegd dat je veel vocht moet innemen, water en andere dranken, maar geen koffie omdat dat vochtafdrijvend zou werken. Leuke situatie is dit. Ofwel is koffie wel vochtafdrijvend :( ofwel is er weer eens een hardnekkige fabel de ronde aan het doen. Leve koffie in dit laatste geval (http://www.youtube.c...h?v=OTVE5iPMKLg -> zelfs goed tegen parkinson, beter geheugen enz.).

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 maart 2013 - 02:16

Helaas is het geen heel simpel verhaal. Dranken als koffie en bier bevatten vochtafdrijvende stoffen (caffeine en alcohol), maar bestaan ook goeddeels uit water. De vraag is of je door een kop koffie meer water extra verliest dan er aan water in die koffie zat.

In extreme gevallen lijkt dat niet de situatie te zijn, je hebt genoeg mensen die gedurende de hele dag alleen maar koffie drinken, en daarna niet uitgedroogd zijn of iets dergelijks. In zekere maten zou dit ook kunnen gelden voor cola dat redelijk wat caffeine heeft, al is de concentratie lager dan in koffie.

Eerlijkgezegd lijkt het me stug dat je door het drinken van koffie uitgedroogd zult raken, maar het zou wel kunnen dat je netto wat water verliest als je toch al meer dan genoeg gedronken had en het kunt missen. Stel dat je uitdroging nabij bent en de enige beschikbare vloeistof zou koffie zijn, dan zou ik het zeker drinken, in tegenstelling tot pakweg zeewater.
Victory through technology

Portus Ostiae

Portus Ostiae

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2013 - 11:06

oké maar je denkt wel dat je je dagelijkse hoeveelheid water volgens de voedingsdriehoek drinkt terwijl je koffie drinkt, maar je drinkt minder.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2013 - 13:20

Doses of caffeine equivalent to the amount normally found in standard servings of tea, coffee and carbonated soft drinks appear to have no diuretic action. Bron.

This preliminary study found no significant differences in the effect of various combinations of beverages on hydration status of healthy adult males. Bron.

This review, contrary to popular beliefs, proposes that caffeine consumption does not result in the following: (a) water-electrolyte imbalances. Bron

The authors conclude that caffeinated (195 mg/L) sports drink appears as rapidly in blood as carbohydrate-electrolyte sports drink and maintains hydration and sustains cardiovascular and thermoregulatory function as well as CE during exercise in a warm, humid environment. Bron

Ik zet m'n geld in op dat koffie -in normale doses- niet vochtafdrijvend is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 maart 2013 - 01:49

Dat lijkt mn gedachtegang erin wel te ondersteunen.

Het idee zal geheid onstaan zijn omdat caffeine wel vochtafdrijven is (als je pagweg een gram poeder zou doorslikken). en vervolgens iemand bedacht heeft dat dat dan ook wel zal gelden voor caffeinehoudende dranken. De werkelijke situatie is natuurlijk dat je bij koffie tegelijkertijd een gram caffeine en een liter water naar binnen werkt, en het zou mij niet verbazen als die liter water een groter effect heeft dan de gram caffeine.

Overigens gaat hetzelfde verhaal rond alcoholhoudende dranken, en ook daar is maar de vraag op welk punt de balans doorslaat naar vochtverlies. Met gedestilleerde dranken zal het ongetwijfeld vochtafdrijvend zijn, maar de vraag is bij welk percentage er zoveel meer vocht dat alcohol aanwezig is dat het netto niet meer vochtafdrijvend is. Als je bijvoorbeeld kijkt naar bier dan zit daar welliswaar 5% alcohol in, maar ook >90% water.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2013 - 06:48

Met alcohol is het alleen zo dat het de productie van ADH tegengaat, waardoor de urine disproportioneel verdund wordt. Bij het nuttigen van 2 liter bier, kun je zomaar 3 liter water uitplassen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 maart 2013 - 14:24

Waar zou dan het omslagpunt liggen qua alcoholpercentage? In bier zit nog 5%, maar als je iets drinkt met 1% of 0.1% zal het op een gegeven moment toch wel zo zijn dat je er meer water uit opneemt dan door verliest?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2013 - 22:09

Waar zou dan het omslagpunt liggen qua alcoholpercentage?

Goede vraag. Dan zou je moeten onderzoeken wat de ADH-spiegel is bij een bepaald promillage alcohol. En wat de urineproductie is op baselineniveau (bijv. 2 liter water) in vergelijking met de alcoholgroep (2 liter bier). Dit zal ook per persoon verschillen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 maart 2013 - 13:34

Dat promillage maakt het denk ik nog extra lastig, want dat loopt op met de hoeveelheid alcohol die je drinkt ongeacht hoeveel water daar bij zit.

Wellicht kom je aan een rare situatie waarbij, bijvoorbeeld, 1 liter 2% alcohol vocht levert, maar 2 liter 2% alcohol juist vocht afdrijft - mits je het snel genoeg drinkt zodat het niet afgebroken wordt.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2013 - 17:21

Dat promillage maakt het denk ik nog extra lastig, want dat loopt op met de hoeveelheid alcohol die je drinkt ongeacht hoeveel water daar bij zit.

1 liter a 5 % geeft in principe hetzelfde promillage als een halve later a 10%, gedronken in een 2 keer zo langere tijd. Dat probleem moet dus te omzeilen zijn.

Wellicht kom je aan een rare situatie waarbij, bijvoorbeeld, 1 liter 2% alcohol vocht levert, maar 2 liter 2% alcohol juist vocht afdrijft - mits je het snel genoeg drinkt zodat het niet afgebroken wordt.

Zo raar is dat toch niet. Van 1 bier krijg je geen kater, wel van een krat bier.

Door een exacte vochtbalans bij te houden (via katheterisatie) kun je langzaam het promillage op titreren om te kijken waar iemand meer output heeft dan input.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 maart 2013 - 19:37

[mod]Onderwerp verplaatst naar fysiologie.[/mod]
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 maart 2013 - 13:53

Dat je van 1 biertje geen kater krijgt en van een hele krat wel is inderdaad niet zo verwonderlijk, al vraag ik me af of dat alleen door uitdroging komt.

Maar maakt het uit wat je drinkt? Stel dat je een vergelijk maakt tussen 5 liter bier of 2 liter wijn, die beide (in totaal) evenveel alcohol bevatten, dan ben je in het geval van de wijn geen 3 liter extra water kwijt.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2013 - 14:18

Dat je van 1 biertje geen kater krijgt en van een hele krat wel is inderdaad niet zo verwonderlijk, al vraag ik me af of dat alleen door uitdroging komt.

Niet alleen door uitdroging nee.

Maar maakt het uit wat je drinkt? Stel dat je een vergelijk maakt tussen 5 liter bier of 2 liter wijn, die beide (in totaal) evenveel alcohol bevatten, dan ben je in het geval van de wijn geen 3 liter extra water kwijt.

Nee klopt. Maar je output zal waarschijnlijk hoger zijn dan de input. Dus alleen op urineproductie kun je niet varen, dit moet je afzetten tegen hoeveel je drinkt.

Als je 5 liter water drinkt zul je meer plassen dan bij 1 liter wijn, ondanks dat water niet vochtafdrijvend werkt.
Maar je zult zien dat je bij 5 liter water misschien 4,9 liter water uitplast.
En bij 1 liter wijn bijvoorbeeld 1,1 liter water.

In het geval van water heb je een positieve vochtbalans (wat normaal is aangezien je vocht verliest via zweten, ademhaling, feces en natuurlijk voor biologische processen).

Bij alcohol krijg je een negatieve vochtbalans door tekort aan ADH, je verliest meer dan je tot je neemt.

Portus Ostiae

Portus Ostiae

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2013 - 17:56

heb reacties vroeger al gelezen, maar beter laat dan nooit geef ik nu een teken van leven: hartelijk dank voor jullie verhelderende reacties.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures