Biologie werkstuk vergisting.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Biologie werkstuk vergisting.

Hallo allemaal.

Ik ben samen met mijn 2 groepsgenoten begonnen aan ons profielwerkstuk waarin wij kijken bij welke temperaturen en pH waardes het gist het meest productief is. Nu hebben we een simpele opstelling waarin we 1 liter water mengen met 200 gram suiker en 1 gram bakkersgist (dr.oetker). Over de fles doen we een ballon om de gasvorming te bekijken. Tevens meten wij door middel van een hydrometer om de 5 uur de soortelijke zwaartekracht, hoeveelheid suiker (g/l) en potentieel alcohol niveau. Ondanks de redelijke gas productie lijkt de dichtheid van de vloeistof niet snel af te nemen. Nog neemt de hoeveelheid opgelost suiker snel af. echter is het experiment een halve dag geleden gestart. Hebben wij iets belangrijks over het hoofd gezien of is dit slechts een vertraagde start ?

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Biologie werkstuk vergisting.

Hoeveel ruimte denk je dat een mol gas inneemt te opzichte van een mol vloeistof?

Berichten: 4

Re: Biologie werkstuk vergisting.

Een mol gas zal denk ik meer ruimte innemen dan een mol vloeistof.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Biologie werkstuk vergisting.

Aangezien er (bio)chemische reactie(s) optreden is stap 1 altijd: schrijf de reactievergelijking(en) uit.

Dan zie hoeveel (mol, gram, liter) producten ontstaan uit een bepaalde hoeveel (mol, gram) glucose.
Over de fles doen we een ballon om de gasvorming te bekijken.
Bekijken is leuk, als als je niet meet hoeveel CO2 er ontstaan is weet je nog niks.
Tevens meten wij door middel van een hydrometer om de 5 uur de soortelijke zwaartekracht, hoeveelheid suiker (g/l) en potentieel alcohol niveau. Ondanks de redelijke gas productie lijkt de dichtheid van de vloeistof niet snel af te nemen. Nog neemt de hoeveelheid opgelost suiker snel af.
Wat zijn je meetgegevens?

Meet je ook de verandering van de pH ?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Biologie werkstuk vergisting.

Wat is dan precies de vraag?

De hoeveelheid vloeistof lijkt minimaal af te nemen t.o.v. de gasproductie door verschil in volume per mol. Het verbruik van suiker is te verklaren aan de hand van dat gist anaeroob suiker verbruikt en ethanol en koolzuur produceert.

Berichten: 4

Re: Biologie werkstuk vergisting.

Mijn eigenlijke vraag is waarom de dichtheid van mijn vloeistof niet afneemt terwijl dit wel zou moeten gebeuren.

Reageer