[scheikunde] reductie-oxidator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 421

reductie-oxidator

Ik moet de volgende tekst aanvullen. Ik heb de vetgedrukt woorden ingevuld. Zou iemand dat kunnen verbeteren?

Een oxidator is een stof die in staat is elektronen op te nemen. Hoe sterker een oxidator, hoe sterker de neiging om dit te doen. Een geconjugeerde reductor is een stof die ontstaan is uit een oxidator en die dus elektronen kan afstaan.

Hoe sterker de oxidator, hoe zwakker de geconjugeerde reductor.

Een oxidator kan pas reageren tot de geconjugeerde reductor als hij zijn elektronen kan opnemen van een reductor die zwakker is dan zijn geconjugeerde reductor. Hetzelfde geldt uiteraard voor de reactie van een reductor tot zijn geconjugeerde oxidator.

Uit een proefondervindelijke reactie van een oxidator met een reductor kan men dus besluiten dat de oxidator sterker is dan de ....?

Op het einde moet er nog iets worden ingevuld, maar ik weet niet wat...Kan iemand mij hiermee ook verderhelpen? Alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: reductie-oxidator

Een oxidator is een stof die in staat is elektronen op te nemen. Hoe sterker een oxidator, hoe sterker de neiging om dit te doen. Een geconjugeerde reductor is een stof die ontstaan is uit een oxidator en die dus elektronen kan afstaan.

Hoe sterker de oxidator, hoe zwakker de geconjugeerde reductor.
Is OK.
Een oxidator kan pas reageren tot de geconjugeerde reductor als hij zijn elektronen kan opnemen van een reductor die zwakker is dan zijn geconjugeerde reductor.
Ook goed.
Hetzelfde geldt uiteraard voor de reactie van een reductor tot zijn geconjugeerde oxidator.
Hoe moet ik dat lezen?
Een reductor kan pas reageren tot de geconjugeerde oxidator als hij zijn elektronen kan afstaan aan een oxidator die zwakker is dan zijn geconjugeerde oxidator.
Het klopt wel als je zwakker ook vervangt door sterker.
Uit een proefondervindelijke reactie van een oxidator met een reductor kan men dus besluiten dat de oxidator sterker is dan de ....?
Als de reactie wel verloopt wat weet je dan van de sterkte van de oxidator ten opzichte van de sterkte van de geconjugeerde oxidator van de reductor?

Berichten: 421

Re: reductie-oxidator

Dan is de oxidator sterker dan de geconjugeerde oxidator van de reductor...? Is dat hetgene wat moet worden ingevuld bij het laatste..?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: reductie-oxidator

Als je dat invult staat er iets wat correct is.

Berichten: 421

Re: reductie-oxidator

ok, dankjewel!

Reageer