Biomedische Laboratoriumtechnologie vs Biotechnologie

Reageer
Berichten: 11

Biomedische Laboratoriumtechnologie vs Biotechnologie

Hallo,

Graag zou ik vanaf september terug willen studeren.

Nu heb ik 2 richtingen die mij interessant lijken, maar ik weet niet goed wat het verschil tussen deze 2 is. Het zijn 2 richtingen te volgen in België (van mij zou het Brugge of Roeselare worden).

Is er iemand die mij de verschillen duidelijk kan maken?

Ook..Ik ben eigenlijk vooral meer geïnteresseerd naar onderzoek die te maken hebben met dieren/insecten. Dit spreekt mij het meest aan. (Maar dan ook wel met labo)

Welke richting zou het meest passen hiervoor of kies ik beter voor een compleet andere richting?

Thanks!

Berichten: 772

Re: Biomedische Laboratoriumtechnologie vs Biotechnologie

Als je bent geinteresseerd in dieren/insecten, volg dan zeker de opleiding biotechnologie. In de opleiding medische laboratoriumtechnologie zul je hiermee niet te maken krijgen. De opleiding medische laboratoriumtechnologie legt zich hoofdzakelijk toe op analyses uitgevoerd in ziekenhuislabo's (voornamelijk microbiologisch onderzoek en onderzoek van bloedstalen zullen aan bod komen in de opleiding). De opleiding biotechnologie daarentegen is zeer breed. Hier zul je veel meer zien, bijvoorbeeld ivm met genetica, voedingsleer en dergelijke.

Wat betreft je studiekeuze. Persoonlijk zou ik niet voor de opleiding medische laboratoriumtechnologie aan de howest kiezen. De school heeft hier geen al te beste reputatie mee. (Ik weet dit uit ervaring, zelf ooit nog de professionele bachelor aan de khbo gevolgd, eerste jaar gemeenschappelijk met de medisch laboranten. De studenten die bij ons de opleiding veel te moeilijk vonden, en er niet in slaagden de opleiding te voltooien, gingen vaak naar de howest. Hier zijn ze plots met zeer goede punten geslaagd. Bij dergelijke zaken stel ik me zeker vragen. Verder zijn de stagairs afkomstig uit de howest ook niet zeer gewild in de bedrijfswereld).

Berichten: 11

Re: Biomedische Laboratoriumtechnologie vs Biotechnologie

Ok, bedankt voor je nuttig antwoord. Hier heb ik al veel aan.

En zou je Biotechnologie zelf dan aanraden voor mij of toch nog eerder een andere richting?

Het gedrag van dieren en insecten, hoe ze eruit zien, enz.. interesseerd mij ook wel zeer.

Ik weet niet goed of dat dit ook iets is wat later in mijn toekomstige job zou kunnen voorkomen of niet.

Als er nog mensen willen reageren, leef je maar uit! :P

Berichten: 772

Re: Biomedische Laboratoriumtechnologie vs Biotechnologie

Hoh, op zich denk ik dat er wel richtingen zullen zijn die nuttiger kunnen zijn dan de opleiding biotechnologie als je echt geïntresseerd bent in het gedrag van dieren en insecten. Misschien dat je ook eens kunt kijken naar de opleiding dierzorg van de katho? In die opleiding zal waarschijnlijk ook wel het één en ander verwerkt zitten over het gedrag van dieren/insecten.

Berichten: 11

Re: Biomedische Laboratoriumtechnologie vs Biotechnologie

Hmja, waarschijnlijk wel. Maar ik hoor overal dat in dierenzorg ook weinig tot geen toekomst zit..

Ik wil graag iets doen waar zeker ook toekomst in zit. Het zou spijtig zijn voor iets te studeren waar je dan later je beroep niet van kunt maken.

Berichten: 772

Re: Biomedische Laboratoriumtechnologie vs Biotechnologie

Ik heb inderdaad ook al horen zeggen dat er niet echt veel toekomst in deze sector zit. Afgestudeerden hebben veel concurrentie van personen met een diploma in de biotechnologie of iets dergelijks. In west vlaanderen zijn naar mijn weten de opleidingen uit de katho in Roeselare degenen die het meest bio getint zijn. Maar misschien dat iemand anders nog een richting kent waarin veel met dieren/insectenonderzoek aan bod komt. Want het is idd nogal spijtig iets te studeren om nadien te beseffen dat er praktisch geen werk te vinden is met je behaalde diploma.

Reageer