Knopentheorie: begrijpelijk standaardwerk of tekstboek gezocht

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Knopentheorie: begrijpelijk standaardwerk of tekstboek gezocht

Hoi,

Ik ben bezig me te verdiepen in knopen en knopentheorie. Ik ben zelf geen wiskundige, wiskunde B VWO maar net gehaald. Ik ben op zoek naar een wiskundeboek dat hierin een introductiekan geven. Het moet wel een boek zijn dat als redelijke referentie kan gelden in de wiskundewereld. De nieuwe kennis die ik hoop op te doen moet misschien zijdelings gebruikt worden voor een presentatie, daarom moet de bron van de informatie wel enige authoriteit hebben. Ik kan wel veel van Wikipedia halen maar dat kan ik moeilijk als referentie gebruiken. En ik heb geen idee wat voor wiskundigen als behoorlijk standaardwerk geldt.

Een tip voor een wiskundig tijdschrift kan ook natuurlijk.

Ik denk aan een studieboek, desnoods een goed populair wetenschappelijk boek hier over.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Knopentheorie: begrijpelijk standaardwerk of tekstboek gezocht

Ik heb me zelf nog nooit hier echt in verdiept, dus geen idee of het zelfs maar haalbaar is zonder deftige achtergrondkennis. Goede referenties is inderdaad iets lastig. Zeker daar je als "gewone" student tot veel werken geen toegang hebt. Maar boeken zijn (bijna) altijd een uitstekende referentie. Nadeel: het is veel "wiskundiger" dan populaire artikels als Wikipedia, en daarom niet altijd even toegankelijk; en daarenboven moet je ze natuurlijk nog vinden of kopen. Een pagina met redelijk wat boeken over knot theory vind je hier.

Wat ook steeds werkt: Google naar "knot theory pdf" en je vindt veel bronnen: klik.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer