Wie kent nog het materiaal thiriet (Eng. Thirite)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Wie kent nog het materiaal thiriet (Eng. Thirite)

Kent iemand misschien het niet-lineaire weerstandsmateriaal thiriet (Engels: Thirite) en zo ja, hoe luidt de scheikundige formule ervan en zou het heden ten dage nog ergens voor gebruikt worden?

Ik kom het tegen in een Amerikaans elektrotechnisch boek uit 1952 dat ik aan het vertalen ben.

Vast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wie kent nog het materiaal thiriet (Eng. Thirite)

Google eens thyrite (ipv thirite), dan vind je wel de nodige informatie.

Het is een porceleinachtig composietmateriaal, voornamelijk bestaand uit siliciumcarbide (SiC), ook wel carborundum genoemd, bekend een als zeer harde stof gebruikt voor slijpen en schuren. Er zitten dus nog enkele andere stoffen in thyrite, welke heb ik zo snel niet kunnen vinden.

Berichten: 3

Re: Wie kent nog het materiaal thiriet (Eng. Thirite)

Beste Michel,

Inderdaad nu het nodige gevonden over Thyrite. In het boek waar ik het over heb wordt Thirite echt met een 'i' geschreven, maar het betreft hetzelfde materiaal, geen verwarring mogelijk.

Ik zie nergens een vernederlandste versie van de naam gebezigd worden (ik veronderstelde thiriet, of inmiddels thyriet). In toepassingen waar het om de niet-lineaire weerstandseigenschappen van het materiaal gaat (vooral overspanningsbeveiliging) wordt binnen het Nederlands taalgebied eigenlijk uitsluitend over siliciumcarbide of carborundum gesproken, hooguit verwezen naar de Engelse benaming Thyrite.

Ik weet genoeg, bedankt voor het snelle en verhelderende antwoord!

Mvg, Hans.

Reageer