Triglyceriden in Koolzaadolie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Triglyceriden in Koolzaadolie

Hoi,

Voor een project maak ik biodiesel uit koolzaadolie. Nu heb ik al bijna alle nodige informatie, maar om te beginnen rekenen moet ik enkel nog het %triglyceriden in koolzaadolie vinden. Om de een of de andere reden vind ik niet wat ik zoek. Meestal kom ik uit op een %verhouding van de verschillende triglyceriden. (Welke het zijn doet er niet zoveel toe, de R-keten wordt toch afgesplitst.)

(Triglyceriden + methanol + (KOH kata) --> Biodiesel + glycerol)

(Ik heb de stoichiometrie etc. al uitgewerkt maar kan niet beginnen zonder te weten hoeveel triglyceriden er zitten in Koolzaadolie*.)

(*Gewone voor in de voeding uit een supermarkt.)

Indien iemand mij hiermee kan helpen, alvast bedankt!

Jelle

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Triglyceriden in Koolzaadolie

Koolzaadolie (en alle andere plantaardige oliën) bestaat voor 100 % uit triglyceriden.
Welke het zijn doet er niet zoveel toe, de R-keten wordt toch afgesplitst
Doet er wel degelijk toe.

Triglyceriden met langere ketens geven een grotere opbrengst (massa%) aan biodiesel. Schrijf de reactievergelijking maar eens uit voor zowel triglyceriden met een R van 18 als voor een R van 22 C-atomen.

Bovendien heeft biodiesel gemaakt met langere R een iets hogere energieinhoud (verbrandingswarmte) per kg dan biodiesel met kortere R, omdat laatste een hoger O-gehalte heeft. En biodiesel van verzadigde R heeft iets hogere energieinhoud per kg dan onverzadigde R.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Triglyceriden in Koolzaadolie

Bedankt voor de info!

MM Koolzaadolie = 959,04 g/mol

Dichtheid 0,914 kg/l

Dus eigenlijk: (uitgaande van 250ml olie)

250ml --> 228,5g ---> 0,23826mol ?

1Triglyceride + 3 MeOH --> 3 Biodiesel + 1Glycerol

--> 0,71478 mol MeOH --> (MM: 32,04 g/mol) 22,9g --> (0,7918 g/cm³) 28,9 ml MeOH (als ik zonder overmaat werk)

Klopt dit dan?

Alvast Bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Triglyceriden in Koolzaadolie

Als koolzaadolie molmassa 959 g/mol is, dan verbruikt de omestering van 250 ml olie inderdaad 29 ml methanol.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer