[natuurkunde] Ek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 421

Ek

Een kracht met een grootte van 30 N versneld een voorwerp van 20 kg uit rust over een afstand 3m over een glad horizontaal oppervlak. Bereken Ek.

Ik was begonnen met W te bereken: W=F*x= 90 J

de formule van Ek= (m*v²) /2

maar de v is dus niet gegeven...?

iemand die kan helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ek

Snoopy100 schreef: ma 04 mar 2013, 19:08
maar de v is dus niet gegeven...?
Die zal je dan eerst moeten uitrekenen. ;)

Berichten: 421

Re: Ek

maar is het niet raar als je de v berekent adhv:

W= (m*v²)/2 -> v= 3 m/s

en dan die v in dezelfde formule: Ek= (m*v²)/2 = 90

...?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ek

Wat bedoel je dan met W, en hoe bereken je dat? Anders gezegd, wat is x in de formule in je eerste bericht?

Je moet het anders aanpakken. Je weet de kracht en de massa, dus kun je de versnelling uitrekenen.

Daarmee kan je uitrekenen hoelang het duurt om 3 meter af te leggen, en dan kun je de eindsnelheid bepalen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Ek

Ga uit van F∙s = ½mv², dan geldt: v = ...

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ek

mathfreak schreef: ma 04 mar 2013, 20:19
....F∙s = ½mv²,
Ik heb geprobeerd dit verband af te leiden, maar kwam er niet uit. Is al te lang geleden dat ik met dit soort sommetjes aan het stoeien was. Maar als het echt waar is dat F∙s gelijk is aan ½mv², dan hoef je toch verder niks meer uit te rekenen? Dan staat het antwoord voor je neus.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Ek

De uitwendige arbeid die de kracht van 30 N levert over een afstand van 3 meter =+90J

Die uitwendige arbeid is gelijk aan de toename van de kinetische energie anders gezegd

W=E(kin,eind)-E(kin, begin)

E(kin,begin=0

Het antwoord heb je in feite al berekent

Reageer