De maten van een cirkel bepalen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

De maten van een cirkel bepalen

Hallo beste mensen,

Ik heb een probleempje met het berekenen van het volgende:

Om een zwembadafdekking te maken krijg ik regelmatig onderstaande tekening door, maar dan zonder de boog (die heb ik er ter illustratie erin gezet).

Als de breedte van het bad 4 is en de boog moet beginnen bij 2 meter dan stelt het niks voor. Dan pak je een passer van 2 meter en ga je half rond.

Maar als de boog nu moet beginnen op bijv. 1,50 meter hoe groot moet dat die passer zijn om die halve cirkel er goed op te zetten?

Is hier misschien een formule voor?

Alvast bedankt voor jullie reacties
zwembadafdekking.png
zwembadafdekking.png (11.1 KiB) 537 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: De maten van een cirkel bepalen

De constructie hier uitleggen zou mss te ver leiden, en ik zou het ook s moeten opzoeken, maar je moet misschien s opzoeken hoe je een zogenaamde 'korfboog' moet construeren. Daarmee zou het moeten mogelijk zijn zo een 'afgeplatte' cirkelboog te tekenen als je de breedte en de maximale hoogte (dus 4 en 1,5 in jouw voorbeeld) kent.

Deze link is interessant. Daar krijg je 2 manieren van constructie, 1 voor als de 'hoogte' van de boog niet gekend is, en een andere (hoofdstuk 1.15.4.2) voor als de hoogte wel gegegeven is zoals bij jou.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 4

Re: De maten van een cirkel bepalen

Hallo dannypje,

Dank je voor je snelle reactie, en sorry voor mijn late reactie :)

Die 2e methode is mij te ingewikkeld.

Die 1e methode 1.15.4.1 heb ik wel wat aan.

Alleen moet ik nu dus bij elke tekening die ik krijg dit op deze manier uitwerken.

Als ik dat op het zeil doe komen er allemaal lijnen op te staan die er daarna niet meer af kunnen.



Ik hoopte daarom dat hier een formule voor was om zo de doorsnede van de ronding uit te rekenen.

Berichten: 4

Re: De maten van een cirkel bepalen

Hier nog even een andere tekening.
Scan10023.JPG
Scan10023.JPG (55.81 KiB) 535 keer bekeken
Het is dus de bedoeling dat ik kom te weten wat nu de doorsnede van de cirkel moet zijn. Het liefste via een formule, zodat ik dat bij toekomstige tekeningen ook kan berekenen.

Ik weet wel dat als de maten nu 2,00 en 4,00 waren geweest dan was de doorsnede van de cirkel 4,00 geweest.

En als de maten nu 1,50 en 3,00 waren geweest dan was de doorsnede van de cirkel 3,00 geweest.

Maar dat komt omdat de verhouding dan makkelijk is. Omdat de een de helft is van de ander.

Alleen komt dat dus niet altijd zo uit zoals in de tekening.

Berichten: 4

Re: De maten van een cirkel bepalen

Hallo dannypje en eventueel andere lezers.

Ik heb de oplossing die ik zoek inmiddels op een ander forum (wiskundeforum.nl) gekregen.

Bedankt in ieder geval voor jullie hulp.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: De maten van een cirkel bepalen

Heb jouw post en de voorgestelde oplossingen s bekeken. Ik snap nu wat je zocht. Jij hebt dus meestal met situatie 1 te maken, maar de tekening die je initieel gaf in je post hier, lijkt meer op situatie 3.

In elk geval blij dat je verder kan.

PS: als je ooit met situatie 3 geconfronteerd wordt, denk ik nog altijd dat het makkelijker is die korfboog te construeren zoals ik opgaf, dan te gaan werken met de tuinmanmethode om een ellips te tekenen. (technisch gesproken is een korfboog een deel van een ovaal, terwijl je met de tuinmanmethode inderdaad een ellips tekent)

PPS: het voordeel van een korfboog is dat hij wel mooi aansluit aan de rechte delen van het zwembad en dan wegdraait, daar waar je met een deel van een cirkel natuurlijk een soort van hoeken krijgt. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van wat de klant wil of kan aanvaarden he.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Reageer