[natuurkunde] Sterren Fusie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Sterren Fusie

Hey,

Mijn PWS gaat over sterren en ik probeer voor eigen onderzoek een formule op te stellen die zegt of er uit een waterstofwolk in de ruimte een ster kan ontstaan.

Ik probeer met de Van Der Waals Toestandsvergelijking de druk uit te rekenen maar dan blijkt dat Hoe hoger het molair volume hoe hoger de druk maar dat als het molair volume nog hoger word de grafiek instort en de druk heel erg negatief word.

Ik heb de formule erbij gedaan.
Formule Profielwerkstuk..zip
(23.79 KiB) 59 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Sterren Fusie

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Sterren Fusie

Ik begrijp niet goed waarmee je bezig bent als ik in die sheet rondblader, geen idee of ik wel kan helpen, nooit naar deze materie gekeken. Om te beginnen komen een aantal grootheden me onbekend voor, althans zoals jij ze gebruikt. Bijvoorbeeld, wat versta jij onder molair volume? definitie?? eenheid??

(eenheden bij al je getallen zou al heel fijn zijn als iemand wil proberen chocola te maken van je werk)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Sterren Fusie

Dankjulliewel,

Dat Excel bestand was soort van een kladblad.

Druk - (variabel) - Pascal

De gasconstante - 8,314472

Absolute temperatuur - 3 - Kelvin

Molair Volume - (variabel) - Mol

Covolume - 0,02661 - (Gegeven)

Interactie-Energie - 0,02476 - (gegeven)

Soortelijke massa - (Ik denk ook variabel)

Soortelijke massa is de massa / volume. De massa zal gelijk blijven maar het volume zal afnemen. De soortelijke massa word dus steeds groter.

P = nRT - an^2

V-nb V^2

Met de Van Der Waals Toestandsvergelijking kan ik de druk berekenen. En dan kan ik misschien daarna met de Lawson Criterium de ideale omstandigheden voor kernfusie achterhalen. De Lawson Criterium word een nog groter probleem.

Ik hoop dat ik nu voldoende informatie heb verschaft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Sterren Fusie

Frank1102 schreef: vr 08 mar 2013, 19:09
Molair Volume

- (variabel) - Mol
wat is dan het verschil met "n - hoeveelheid gas in mol"?

Volgende vraag gebaseerd op onkunde mijnerzijds aangaande fusiefysica, er ontgaat mij iets:
Covolume - 0,02661 - (Gegeven)
is dat niet een beetje weinig? een effectief volume van slechts 2,5% van het eigenvolume van de aanwezige gasmoleculen? Waarden rond de 4,.. zijn toch normaler?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer