Fosforzuur titratie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Fosforzuur titratie

Hallo allemaal,

Ik heb een titratie van fosforzuur met natronloog gedaan. Ik heb hier bij het equivalentiepunt op drie manieren gemeten: visueel(kleuromslag), Conductometrisch(geleidingsvermogen) en potentiometrisch (pH). Ik kom bij alle drie de waarnemingen/meetwaarde op een ander equivalentie punt. Nu vraag ik mij af of dit komt doordat mijn meetwaarde niet nauwkeurig genoeg zijn of is hier een andere oorzaak voor?

B.v.d.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Fosforzuur titratie

Laten we eerst maar eens helder krijgen hoe anders die equivalentiepunten zijn, en in hoeverre je de titraties wel of niet op dezelfde manier hebt uitgevoerd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: Fosforzuur titratie

het is een verschil van ongeveer o,3 mL o,1M natronloog op 25 mL 0,033M fosforzuur. Ik heb alle meetwaarde tijdens dezelfde titratie verzameld. Bovendien kom ik op de volgende waarde (7,65 ; 7,4 en 7,8) L terwijl mijn berekening laat zien dat ik voor het eerste equivalentiepunt ongeveer 8,25 mL van deze natronloog nodig zal hebben. Hoe zou dit kunnen?

Berichten: 244

Re: Fosforzuur titratie

Je zegt 0,1M natronloog...

Dit kan natuurlijk ook 0,11 of 0,09M zijn... Dit is dan ook de reden dat je je titrant altijd moet stellen op een oertiterstof. Als jij een - pak 'm beet - 0,11M oplossing hebt zit je al op die verbruiken.

Berichten: 11

Re: Fosforzuur titratie

Het gaat hier om een oplossing van 0,0995M die bij beide titraties is gebruikt en tevens bij de berekening is meegenomen.

Berichten: 493

Re: Fosforzuur titratie

Wat is het omslagtraject van je indicator.

Hoe is het met de calibratie van de apparatuur die gebruikt is.

Hoe nauwkeurig is er gewerkt.

Reageer