invloed van wind op warmtelast van een gebouw

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

invloed van wind op warmtelast van een gebouw

Voor een gedeelte uit mijn afstudeeropdracht onderzoek ik de invloed van wind op de warmtelast van een gebouw.

Ik ben er eigenlijk van uitgegaan dat je dit kan bekijken als gedwongen convectie door stroming (wind) over een vlakke plaat (muur).

Dit komt er eigenlijk op neer dat de hc,o waarde hierdoor beinvloed wordt.

Heeft er iemand suggesties of ik het probleem op deze manier kan bekijken, of dat dit misschien verkeerd is.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: invloed van wind op warmtelast van een gebouw

Ik ben er eigenlijk van uitgegaan dat je dit kan bekijken als gedwongen convectie door stroming (wind) over een vlakke plaat (muur).

Dit komt er eigenlijk op neer dat de hc,o waarde hierdoor beinvloed wordt.
Zou je kunnen doen, maar...

- een muur is niet glad maar ruw, met naden tussen de bakstenen of panelen, en randen bij deuren en ramen, en dat beïnvloed de mate van luchtturbulentie,

- bovendien is aanstromende wind gewoonlijk al verstoord door bomen en andere gebouwen in de buurt voor die bij jouw wand komt,

- en bovendien zal de wind in de praktijk zelden exact parallel zijn aan een wand.

Als een gebouw geïsoleerde (spouw)muren en dubbel glas heeft zal de hc,o weinig invloed hebben op de totale R-waarde en U-waarde van de wanden.

Ik meen dat er officiële normen bestaan waarin de invloed van windsnelheid op Rse door bureaucraten is vastgelegd, waarschijnlijk in NEN EN ISO 6946 of NBN EN ISO 6946.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: invloed van wind op warmtelast van een gebouw

Volgens EN ISO 6946 geldt dat: hce = 4 + 4•v

waarin:

hce = warmteoverdrachtscoefficient door convectie aan een extern oppervlak, W/m2.K

v = windsnelheid langs extern oppervlak, m/s

Aangezien dit een Europese Norm is, is dit de Officiële Waarheid in de EUSSR, of men het gelooft of niet.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: invloed van wind op warmtelast van een gebouw

Beste Fred,

Hartelijk bedankt voor je reacties. Ik ben inmiddels zelf aan de slag gegaan met de ISSO handboeken. Daarin heb ik inderdaad dezelfde functie gevonden voor Hce. Alleen luidt deze bij mij als volgt: hce= 5.8+4.1*v. De boeken die ik gebruikt heb zijn helaas al uit 2002. Kan het zijn dat de formule verandert is door een normverandering? De nieuwste normen heb ik helaas niet tot mijn beschikking.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: invloed van wind op warmtelast van een gebouw

ISO (International Organisation for Standardization) is heel iets anders dan ISSO (kennisinstituut voor de installatiesector).

Zowel de ISO 6946 uit 1996 (eerste editie) als uit 2007 (tweede editie) gebruiken de formule: hce = 4 + 4•v

EN ISO 6946 is niks anders dan de ISO 6946 met een Europees coversheet ervoor, en NEN .... en NBN ..... hebben daar weer een Nederlands of Belgisch coversheet voorgezet.

Blijkbaar volgen de ISSO-handboeken niet de EN ISO 6946 maar promoten net even andere "Waarheden".
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer